≤стор≥¤ ”крањни: ƒзюба. ≤нтернац≥онал≥зм чи русиф≥кац≥¤. —тор≥нки ≤стор≥њ ”крањни: ƒзюба. ≤нтернац≥онал≥зм чи росиф≥кац≥¤. ≤нтернац≥онал≥зм чи русиф≥кац≥¤? ≤. ћожлив≥сть помилок ≥ припустим≥сть критики в нац≥ональн≥й справ≥ II. ¬ажлив≥сть ≥ м≥сце нац≥онального питанн¤ III. —или, що п≥дготували рев≥з≥ю лен≥нськоњ нац≥ональноњ пол≥тики IV. ћайбутнЇ нац≥й: нац≥њ за комун≥зму V. Ќац≥ональне почутт¤, нац≥ональна св≥дом≥сть, нац≥ональн≥ обовТ¤зки VI. ѕро соц≥ал≥стичн≥ республ≥ки та форми њхнього сп≥вроб≥тництва VII. ѕугало "украњнського буржуазного нац≥онал≥зму" ≥ реальн≥сть рос≥йського великодержавного шов≥н≥зму ¤к головноњ небезпеки в нац≥ональному буд≥вництв≥ —–—– VIII. –≥вн≥сть фактична ≥ р≥вн≥сть формальна IX. ”крањн≥зац≥¤ та њњ розгром X. –усиф≥кац≥¤ ≥ механ≥зм русиф≥кац≥њ XI. –усиф≥кац≥¤ ≥нших народ≥в та денац≥онал≥зац≥¤ суперечать ≥нтересам самого рос≥йського народу XII. –озрив м≥ж теор≥Їю ≥ практикою; плутанн¤ сл≥д≥в св≥домофальшивою фразеолог≥Їю XIII. Ќац≥ональне питанн¤ Ї водночас ≥ питанн¤м соц≥альним, питанн¤м всесв≥тньо-≥сторичним XIV. ”р¤д ”–—– ¤к речник нац≥ональноњ ц≥лост≥: його в≥дпов≥дальн≥сть за нац≥ю « в≥дстан≥ чвертьстол≥тт¤. ѕ≥сл¤слово ¬иступ на ≤ ¬сесв≥тньому форум≥ украњнц≥в "Ќавколоюв≥лейне" Ћеон≥д Ѕойко. як розпинали ≤вана ƒзюбу
≤стор≥¤   ”крањни ≤нтернац≥онал≥зм чи русиф≥кац≥¤.   ƒзюба
”крањна / ≤стор≥¤ Book: ≤нтернац≥онал≥зм  чи  росиф≥кац≥¤

«ћ≤—“


ѕереднЇ слово
¬≥д автора: з в≥дстан≥ чверт≥ стол≥тт¤
Ћист до ѕершого секретар¤  ѕ”
≤нтернац≥онал≥зм чи русиф≥кац≥¤?
≤. ћожлив≥сть помилок ≥ припустим≥сть критики в нац≥ональн≥й справ≥
II. ¬ажлив≥сть ≥ м≥сце нац≥онального питанн¤
III. —или, що п≥дготували рев≥з≥ю лен≥нськоњ нац≥ональноњ пол≥тики
IV. ћайбутнЇ нац≥й: нац≥њ за комун≥зму
V. Ќац≥ональне почутт¤, нац≥ональна св≥дом≥сть, нац≥ональн≥ обовТ¤зки
VI. ѕро соц≥ал≥стичн≥ республ≥ки та форми њхнього сп≥вроб≥тництва
VII. ѕугало "украњнського буржуазного нац≥онал≥зму" ≥ реальн≥сть рос≥йського великодержавного шов≥н≥зму ¤к головноњ небезпеки в нац≥ональному буд≥вництв≥ —–—–
VIII. –≥вн≥сть фактична ≥ р≥вн≥сть формальна
IX. ”крањн≥зац≥¤ та њњ розгром
X. –усиф≥кац≥¤ ≥ механ≥зм русиф≥кац≥њ
XI. –усиф≥кац≥¤ ≥нших народ≥в та денац≥онал≥зац≥¤ суперечать ≥нтересам самого рос≥йського народу
XII. –озрив м≥ж теор≥Їю ≥ практикою; плутанн¤ сл≥д≥в св≥домофальшивою фразеолог≥Їю
XIII. Ќац≥ональне питанн¤ Ї водночас ≥ питанн¤м соц≥альним, питанн¤м всесв≥тньо-≥сторичним
XIV. ”р¤д ”–—– ¤к речник нац≥ональноњ ц≥лост≥: його в≥дпов≥дальн≥сть за нац≥ю
« в≥дстан≥ чвертьстол≥тт¤. ѕ≥сл¤слово
¬иступ на ≤ ¬сесв≥тньому форум≥ украњнц≥в
"Ќавколоюв≥лейне"
Ћеон≥д Ѕойко. як розпинали ≤вана ƒзюбу
 

ѕерел≥к статей:

.

≤нтернац≥онал≥зм чи росиф≥кац≥¤. “а ≥нш≥ статт≥ на Ukraina Forever
–усиф≥кац≥¤ (росиф≥кац≥¤)


ѕопередн¤     √оловна     Ќаступна




≤Ќ“≈–Ќј÷≤ќЌјЋ≤«ћ „» –”—»‘≤ ј÷≤я? ¬ступ.



"“ут постаЇ уже важливе принцип≥альне питанн¤:

¤к розум≥ти ≥нтернац≥онал≥зм".

¬. ≤. Ћен≥н 1


"“реба створити власне пролетарське оточенн¤ навколо украњнськоњ культури... Ћише пролетар≥ат може бути д≥йсним чинником украњнськоњ культури. Ћише пролетарськими шл¤хами може йти збудуванн¤ украњнськоњ культури. ≤ одночасно можна сказати: лише в своњх украњнських формах може розвинутис¤ культура на ”крањн≥, лише в своњх украњнських формах може ≥снувати –ад¤нська держава нашоњ крањни".

ћ. —крипник 2


"» теперь тюремные казематы полны. Ч  то в них заперт? - Ч ѕолици¤ пустила в народ клевету, будто это все поджигатели. ƒопрашивают, суд¤т, том¤т и мучат, а не могут доказать, что это поджигатели, а только люди, народу преданные, люди, хот¤щие дл¤ народа другой, насто¤щей воли".

" олокол" 3



1 Ћен≥н ¬. 1. ѕовн. з≥бр. тв. в 50-ти т., 5-е вид., т. 45. с. 341.

2 "X зТњзд  ѕ(б)”; стенограф≥чний зв≥т", ’арк≥в. 1928. с. 458.

3 “ыс¤челетие –оссии. " олокол; общее вече", Ћондон, 1862. ч. 4 (приложение к журналу " олокол", ч. 147). с. 26.




¬ одного молодого украњнського поета Ї в≥рш з такими болючими словами:

Ќе маю зла до жодного народу,
ƒо жодного народу в св≥т≥ зла не маю.
„ого ж тод≥ все важчаЇ мен≥
Ќа св≥т≥ жить у множин≥ духовн≥й?

÷е б≥ль багатьох украњнц≥в.

”крањнський народ н≥коли не був аіресивним ≥ нетерпимим до ≥нших, н≥коли в своњй ≥стор≥њ не поневолював ≥нших народ≥в. ѕереважн≥й б≥льшост≥ украњнськоњ ≥нтел≥генц≥њ внасл≥док њњ демократизму завжди

≤ тим прикр≥ше ≥ т¤жче украњнцев≥ (¤кщо в≥н хоч трохи почуваЇ себе украњнцем) бачити сьогодн≥, що з його нац≥Їю д≥Їтьс¤ щось незрозум≥ле ≥ невиправдано неподобне.
був чужий вузький нац≥онал≥зм ≥ зовс≥м не властивий шов≥н≥зм. “им б≥льше чуж≥ вони переважн≥й б≥льшост≥ украњнц≥в тепер, п≥сл¤ ст≥лькох г≥рких урок≥в ≥стор≥њ, тепер, коли св≥тогл¤дом украњнц¤ непод≥льно став соц≥ал≥стичний св≥тогл¤д, сп≥льний ≥з св≥тогл¤дом дес¤тк≥в народ≥в великоњ соц≥ал≥стичноњ сп≥вдружност≥.

≤ тим прикр≥ше ≥ т¤жче украњнцев≥ (¤кщо в≥н хоч трохи почуваЇ себе украњнцем) бачити сьогодн≥, що з його соц≥ал≥стичною нац≥Їю д≥Їтьс¤ щось незрозум≥ле ≥ невиправдано неподобне. Ќе вс≥ украњнц≥ однаково пом≥чають ≥ усв≥домлюють те, що в≥дбуваЇтьс¤ (бо й сам≥ ц≥ процеси своЇю суттю так≥, що не лежать на поверхн≥ ≥ не виступають у власн≥й одеж≥), але майже вс≥ в≥дчувають, що д≥Їтьс¤ "щось" недобре...

ћарксизм-лен≥н≥зм визначаЇ нац≥ю ¤к ≥сторично сформовану сп≥льноту, що характеризуЇтьс¤ Їдн≥стю територ≥њ, економ≥чного житт¤, ≥сторичноњ дол≥ та псих≥чного складу, ¤кий ви¤вл¤Їтьс¤ в культур≥.

ѕо вс≥х цих розр≥зах украњнська нац≥¤ переживаЇ тепер не "розкв≥т", ¤к це оф≥ц≥йно прокламуЇтьс¤, а кризу, ≥ цього не можна не визнати при хоч трохи чесному погл¤д≥ на реальну д≥йсн≥сть.

™дн≥сть ≥ суверенн≥сть територ≥њ потроху ≥ чим дал≥ б≥льше втрачаЇтьс¤ через масове переселенн¤ ("оргнабори" ≥ т. п.) украњнськоњ людност≥ на —иб≥р, ѕ≥вн≥ч та ≥н., де вона нараховуЇтьс¤ м≥льйонами, але швидко денац≥онал≥зуЇтьс¤; через масове ≥ не завжди економ≥чно виправдане й економ≥чними мотивами зумовлене орган≥зоване переселенн¤ в ”крањну рос≥¤н (¤к це, наприклад, зроблено в часи —тал≥на, . зокрема щодо м≥ст «ах≥дноњ ”крањни); через формальн≥сть адм≥н≥стративного под≥лу й сумн≥вн≥сть суверен≥тету ур¤ду ”крањнськоњ –—– на територ≥њ ”крањни. « ц≥Їњ причини та з причин надм≥рноњ централ≥зац≥њ Ч ц≥лковитого п≥дпор¤дкуванн¤ всесоюзним установам у ћоскв≥ Ч важко говорити й про ц≥л≥сн≥сть, суверенн≥сть економ≥чного житт¤ украњнськоњ нац≥њ. —п≥льн≥сть ≥сторичноњ дол≥ також утрачаЇтьс¤ через те, що украњнська нац≥¤ дедал≥ б≥льше розс≥ваЇтьс¤ по —оюзу, ≥ через те, що дедал≥ б≥льше втрачаЇтьс¤ знанн¤ ≥ в≥дчутт¤ ≥сторичноњ нац≥ональноњ традиц≥њ, ≥сторичного минулого внасл≥док ц≥лковитоњ в≥дсутност≥ нац≥онального вихованн¤ в школ≥ ≥ сусп≥льств≥ взагал≥. ”крањнська нац≥ональна культура утримуЇтьс¤ на досить пров≥нц≥йному становищ≥ ≥ практично трактуЇтьс¤ ¤к "другосортна". ѓњ минул≥ велик≥ здобутки мало шир¤тьс¤ в сусп≥льств≥. ”крањнська мова в≥дт≥снена на другий план ≥ в м≥стах ”крањни, по сут≥, не побутуЇ. Ќарешт≥, прот¤гом останн≥х дес¤тил≥ть украњнська нац≥¤, по сут≥, позбавлена нормального природного приросту, ¤кий властивий сучасним нац≥¤м. ўе в 1913 роц≥ йшлос¤ про "37-м≥льйонний украњнський народ" 4.



4 Ћен≥н ¬. ≤. ѕовн. з≥бр. тв., т. 24, с. 8.



ѕерепис 1926 року даЇ в ”крањн≥ близько 29 м≥льйон≥в украњнц≥в. якщо додати понад 7 м≥льйон≥в украњнц≥в у ––‘—– (ц¤ цифра називалас¤ на XII зТњзд≥ – ѕ(б) в 1923 роц≥), то виходить теж близько 37 м≥льйон≥в. “≥ сам≥ 37 м≥льйон≥в з чимось даЇ ≥ перепис 1959 року. Ќав≥ть при м≥н≥мальному природному прирост≥ (не кажучи вже про оф≥ц≥йн≥ таблиц≥ природного приросту дл¤ ”крањни) 5 число украњнц≥в, вираховуючи втрати воЇн, мало б зб≥льшитис¤ на 10 Ч 20 м≥льйон≥в. јдже загальна к≥льк≥сть населенн¤ в сучасних межах —–—– зросла з 159 м≥льйон≥в у 1913 роц≥ до 209 м≥льйон≥в у 1959 роц≥, а число рос≥¤н, незважаючи на втрати в≥йни, подвоњлос¤ (1897 Ч 55,4 м≥льйона, 1913 Ч 60 Ч 70 м≥льйон≥в, 1959 Ч 114,1 м≥льйона).



5 Ќаулко ¬. ≤. ≈тн≥чний склад населенн¤ ”крањнськоњ –—–.  .. 1965.



Ќав≥ть ¤кби не було н≥¤ких ≥нших тривожних факт≥в, то одного цього було б досить, щоб засв≥дчити, що нац≥¤ переживаЇ кризу. јле Ї й безл≥ч ≥нших факт≥в. ѕро них Ч про р≥зн≥ аспекти нац≥ональноњ кризи, ¤ку переживаЇ украњнський народ, Ч ми й будемо говорити в ц≥й статт≥. ќсобливо будемо говорити про те, ¤к ц¤ криза постала внасл≥док порушенн¤ лен≥нськоњ нац≥ональноњ пол≥тики ≥ п≥дм≥ни њњ стал≥нським великодержавництвом та хрущовським прагматизмом, несум≥сними з науковим комун≥змом.

ќднак спершу хот≥лос¤ б сказати к≥лька сл≥в тим, хто не розум≥Ї, чому нас повинна тривожити перспектива денац≥онал≥зац≥њ того чи ≥ншого народу, чому взагал≥ треба надавати значенн¤ питанню про нац≥ональн≥сть.

™ р≥зного роду негативн≥ ставленн¤ до цього питанн¤. ™ таке запереченн¤ нац≥ональност≥, ¤ке породжуЇтьс¤ елементарним нев≥глаством ≥ ц≥лковитою глух≥стю до духовних ≥нтерес≥в. ™ запереченн¤, що в грунт≥ своЇму живитьс¤ бодай ≥нстинктивним в≥дчутт¤м небезпеки, повТ¤заноњ з ≥де¤ми нац≥ональност≥ ("пол≥тика"), але не признаЇтьс¤ ≥ самому соб≥, що породжене воно страхом, а шукаЇ "благородноњ" мотивац≥њ. ™, нарешт≥, запереченн¤, ¤ке виникаЇ з непорозум≥нн¤ чи з поверхового розум≥нн¤ нац≥ональност≥ ¤к чогось такого, що протистоњть так чи ≥накше людству, загальнолюдськ≥й ≥дењ ≥, отже, т¤гне людство назад. ” вс≥х цих погл¤дах те сп≥льне, що, по-перше, њхн≥ власники вважають свою позиц≥ю вельми благородною ≥ з кумедним презирством вважають за "нац≥онал≥зм" ус¤кий ≥нтерес до нац≥ональноњ справи, не пом≥чаючи, що таким "нац≥онал≥змом" пройн¤та вс¤ людська культура. ѕо-друге, ¤к показуЇ ≥стор≥¤, вс¤ке збайдуж≥нн¤ ƒо нац≥ональноњ справи, нехтуванн¤ њњ, затемненн¤ њњ чи неохоч≥сть до нењ завжди ≥ всюди були так чи ≥накше повТ¤зан≥ з сусп≥льною реакц≥йн≥стю, антигромадськ≥стю чи занепадом громадських засад. ќдне слово, њхнЇ сп≥льне джерело Ч сусп≥льний деспотизм, несвобода. “ак≥ погл¤ди великою м≥рою перейшли нам у спадок в≥д м≥щанства –ос≥йськоњ ≥мпер≥њ, де панував найб≥льший у св≥т≥ соц≥альний та нац≥ональний гн≥т, а тому ≥ найб≥льший нац≥ональний н≥г≥л≥зм. ѕричому характерно, що цей нац≥ональний н≥г≥л≥зм гаданого "всечеловечества" й "общерусскости" пропов≥дувавс¤ саме реакц≥онерами ≥ кр≥посниками, вченими "столпами отечества", тод≥ ¤к демократи й революц≥онери, так≥ ¤к „ернишевський, ƒобролюбов, √ерцен, Ѕакун≥н, ѕрижов та ≥н., п≥дкреслювали загальнолюдську ≥ загальнокультурну ц≥нн≥сть нац≥ональностей та колосальне м≥сце нац≥ональних рух≥в на широкому революц≥йно-демократичному фронт≥ боротьби проти деспотичноњ ≥мпер≥њ рос≥йських цар≥в. ¬с≥ма силами вони п≥дтримували революц≥йний дух нерос≥йських народ≥в супроти –ос≥йськоњ ≥мпер≥њ, ставши тим самим справжн≥ми ≥нтернац≥онал≥стами й ≥стиними синами рос≥йського народу, його честю ≥ сов≥стю. («гадаймо слова ¬. ≤. Ћен≥на про те, що √ерцен один вр¤тував честь рос≥йськоњ демократ≥њ, ставши на захист ѕольщ≥ проти рос≥йського царизму).

¬еликий √ерцен, з властивою йому соц≥альною чутлив≥стю ≥ безпомильним угадуванн¤м будь-¤кого фальшу й несправедливост≥, гостро ловив ≥ п≥дкреслював внутр≥шн≥й звТ¤зок м≥ж пол≥тичним деспотизмом ≥ антинац≥ональн≥стю. ¬≥н перший показав пол≥тичну суть того ц≥леспр¤мованого перем≥шуванн¤, знеособлюванн¤ ≥ штучного "схрещуванн¤" нац≥й, ¤ке рос≥йський царат провадив п≥д гаслами "единства", "общего отечества", "единокрови¤", "братства" ≥ тому под≥бними оф≥ц≥йними формулами. ¬ його " олоколе", зокрема, про це писалос¤:

"Ќаше правительство, не люб¤ чистых национальностей, всегда старалось мешать и тасовать их елико возможно. –азрозненные племена бывают кротче, и, видно, правительственный желудок удобнее переваривает смешанную кровь, в ней меньше остроты". 6



6 √ерцен ј. ». ќсвобождение кресть¤н в –оссии и польское восстание, " олокол", Ћондон, 1865, ч. 195. с. 1602.



√ерцен≥вський " олокол" пост≥йно п≥дкреслюЇ реакц≥йний характер оф≥ц≥йноњ "общерусскости"С, бюрократичноњ "безнациональности" ≥ з г≥рким сарказмом говорить про всесильне й тупе казенне начало, ¤ке стираЇ нац≥ональн≥сть ≥ особист≥сть в ≥мТ¤ чиновницького "удобообрази¤".

"Ќеужели вы, литераторы, публицисты, профессора, до сих пор еще не пон¤ли, что чин превыше вс¤кой национальности, что он сглаживает и уравнивает все народные особенности и недостатки, абстрагиру¤ и потенциру¤ бренную человеческую личность? Ќеужели вы еще не знаете великого таинства государственного помазани¤, в силу которого и еврей, и магометанин, дослужившийс¤ до полковника, может не только учить своих русских подчиненных христианским об¤занност¤м, но и управл¤ть их религиозною совестью? ƒа где вы живете, на какой планете? »деал чиновника Ч не помн¤щий родства. »ли вы полагаете, что только русский способен дойти до такого незлоби¤ сердца ?" 7

÷≥каво, що ц≥ саркастичн≥ пасаж≥ перегукуютьс¤ з аналог≥чними кпинами ћаркса (наприклад, про "канал≥й", що "продають свою нац≥ональн≥сть" за прив≥лењ й чини) 8 та Ћен≥на ("Ѕуржуаз≥¤, ¤ка найб≥льше висуваЇ принцип: "ƒе добре, там батьк≥вщина", буржуаз≥¤, ¤ка щодо грошей завжди була ≥нтернац≥ональною..." 9).



7 √ерцен ј. ». ќсвобождение кресть¤н в –оссии и польское восстание. " олокол", Ћондон, 1865, ч. 195, с. 1602.

8 ƒив. лист  . ћаркса до Ћ.  угельмана в≥д 17 лютого 1870 року. ” кн.:  . ћаркс ‘. ≈нгельс. “вори, т. 82, с. 512 Ч 513.

9 Ћен≥н ¬. ≤. ѕовне з≥бр. тв., т. 38. с. 185.



«вертаючись знову до людей, ¤к≥ далек≥ в≥д того, щоб св≥домо "продавати свою нац≥ональн≥сть", але вважають ≥нтерес до нац≥ональноњ справи несум≥сним з людським благородством ≥ хочуть почуватис¤ "просто людьми", поза вс¤кою нац≥ональн≥стю, Ч хочетьс¤ сказати, що вони глибоко (хоч, може, й щиро) помил¤ютьс¤, коли саме таку позиц≥ю приймають за останн≥й висновок вселюдськоњ культури. «овс≥м навпаки. ¬с≥ велик≥ д≥¤ч≥ св≥товоњ культури Ч ф≥лософи, соц≥ологи, ≥сторики, письменники, митц≥ Ч вбачали свою належн≥сть до людства ≥ працю дл¤ нього саме в належност≥ до своЇњ нац≥њ й прац≥ дл¤ нењ. ¬с≥ вони св≥й вселюдський гуман≥стичний пафос виводили ≥з свого високорозвиненого нац≥онального почутт¤ й нац≥ональноњ св≥домост≥, без ¤ких не бачили справжнього ≥нтернац≥онал≥зму.

ћожна було б наводити дес¤тки й сотн≥ в≥дпов≥дних вислов≥в великих людей, великих авторитет≥в (оск≥льки ми звертаЇмос¤ в цьому раз≥ до тих, дл¤ кого важать авторитети), але це забрало б багато м≥сц¤.

“ому обмежимос¤ т≥льки тим, що процитуЇмо своЇр≥дне резюме, що його зробив з перегл¤ду вс≥х таких суджень визначний досл≥дник нац≥онального питанн¤, рос≥йський вчений, професор ќ. ƒ. √радовський, ¤кий далеко не був "нац≥онал≥стом", але був сумл≥нний учений ≥ добре знав здобутки Ївропейськоњ думки.

«вернувши увагу на сумну неосв≥чен≥сть ≥ легкодушн≥сть сучасноњ йому публ≥ки щодо нац≥ональноњ справи, ќ. ƒ. √радовський так узагальнюЇ ход¤ч≥ запереченн¤ нац≥ональност≥, найпопул¤рн≥ш≥ аріументи "антинац≥онал≥ст≥в":

" ультура едина: результаты ее везде должны быть одни и те же.  аждый народ, хот¤ бы своим путем, но должен придти к одинаковым результатам. ≈сли результаты должны быть общие, то зачем хлопотать о различных пут¤х? Ќе лучше ли, не проще ли усвоить себе учреждени¤, методы и средства народов, дальше нас ушедших в цивилизации?   чему напр¤гать ум свой, когда другие думали о том же предмете раньше и лучше нас? Ќачало национальности, льст¤щее нашему самолюбию, поведет нас к отчуждению от общекультурного движени¤ цивилизованного человечества. ћы придем к убеждению, что все наше, безмерно выше всего чужого потому только, что оно чужое. —амый источник чувства народности (тобто нац≥ональност≥. Ч ≤. ƒз.) сомнителен. Ќе заключаетс¤ ли оно в за таенной вражде к другим народност¤м? ÷ивилизаци¤ должна привести все народы к общению и к возможному единству. ÷ивилизаци¤ дает нам всеобщий мир, упрочит всеобщее благососто¤ние. „то же делает ваше начало народности? ќно порождает вражду и зависть между племенами, оно источник бесконечных воен, оно отвлекает народы от производительной работы над своими внутренними задачами. ѕодавим в себе эти чувства, приличные разве племенам диким, изгоним их во им¤ высших требований культуры.

“аковы ход¤чие мнени¤; таковы возражени¤, которые недавно еще можно было слышать на каждом шагу; мы услышим их Ч будьте уверены Ч в недалеком будущем. Ќо не только на эти ход¤чие мнени¤ намерен ¤ возражать. Ќам необходимо дойти до корн¤ дела, остановитьс¤ на том, что дает душу этим ход¤чим мнени¤м, которые ¤вл¤ютс¤ только особым отзвуком, симптомом, так сказать, более глубокого миросозерцани¤" 10.



10 √радовский ј. ƒ. Ќациональный вопрос в истории и литературе. Ч —обр. соч., —анкт-ѕетербург. 1901, с. 228.



–озгл¤нувши цей "антинац≥ональний" св≥тогл¤д, ќ. ƒ. √радовський слушно приходить до висновку, що в≥н Ї породженн¤м або поверхового мисленн¤, або прагненн¤ обгрунтувати режим нац≥онального гнобленн¤.

Ќа п≥дстав≥, з одного боку, всесв≥тньо-≥сторичного процесу, а з другого боку Ч погл¤д≥в ≥ вчень великих ф≥лософ≥в, ≥сторик≥в та соц≥олог≥в, узагальнюючи цей великий матер≥ал, √радовський так резюмуЇ вироблене наукою XIX стол≥тт¤ (≥, додамо, прийн¤те ≥ розвинене в п≥зн≥шу добу сучасною наукою) пон¤тт¤ про сп≥вв≥дношенн¤ нац≥њ ≥ людства, нац≥онального, ≥ндив≥дуального людського ≥ вселюдського житт¤: " аждый мысл¤щий человек не может не заметить следующего знаменательного факта.

ѕо мере того, как европейские государства принимают более свободные формы, по мере того, как в них утверждаетс¤ начало равноправности, развиваетс¤ просвещение, увеличиваетс¤ самоде¤тельность общества и его участие в политических делах, Ч в каждом обществе укрепл¤етс¤ сознание его индивидуальных особенностей.

 атолическа¤ и феодальна¤ ≈вропа средних веков не знала национального вопроса. Ќе знала его и ≈вропа, созданна¤ вестфальским миром, ≈вропа искусственных государств...

Ќациональный вопрос поставлен и формулирован в XIX веке. ќн вытекает из факта признани¤ в народе нравственной и свободной личности, имеющей право на самосто¤тельную историю, следовательно на свое государство. Ётот философский и политический принцип подкрепл¤етс¤ выводами наук, созданных в наше врем¤: антропологии и науки о ¤зыке; он подтверждаетс¤ выводами истории, получившей такое развитие в XIX веке. ƒо того времени, как сложились антропологи¤ и наука о ¤зыке, до современных успехов истории, Ч "человечество" представл¤лось какой-то бесформенной массой "неделимых", мало чем различавшихс¤ друг от друга. “еперь человечество представл¤етс¤ как система разнородных человеческих групп, громко за¤вл¤ющих свое право на самобытное существование...

–азнообразие национальных особенностей есть коренное условие правильного хода общечеловеческой цивилизации. ќтдельный народ, как бы ни были велики его способности и богаты его материальные средства, может осуществить только одну из сторон человеческой жизни вообще. Ћишить человечество его разнообразных органов Ч значит лишить его возможности про¤вить во всемирной истории все богатство содержани¤ человеческого духа. ≈динство и исключительность цивилизации, однообразие культурных форм противны всем услови¤м человеческого прогресса. Ќаука не отвергает пон¤ти¤ общечеловеческой цивилизации в том смысле, что важнейшие результаты умственной, нравственной и экономической жизни каждого народа станов¤тс¤ досто¤нием всех других. Ќо философи¤ истории неопровержимыми данными доказывает, что каждый из этих результатов мог быть добыт только на почве национальной истории, что статуи ‘иди¤ и философи¤ ѕлатона были греческим созданием, что римское право есть продукт римской истории, конституци¤ јнглии есть ее национальное досто¤ние...

¬о им¤ полноты человеческой цивилизации все народности призваны к де¤тельности, жизни, одинаково удаленной и от замкнутого отчуждени¤, и от слепого подражани¤.  ажда¤ народность должна дать человечеству то, что скрыто в силах ее духовно-нравственной природы. Ќародное творчество Ч вот последн¤¤ цель, указываема¤ каждому народу самой природой, Ч цель, без которой не может быть достигнуто совершенство рода человеческого... ѕодчинение всех рас одной "всеспасающей" цивилизации так же пагубно действует на международную жизнь, как "всеспасающа¤" административна¤ централизаци¤ на внутреннюю жизнь страны...

„еловек, лишенный чувства национальности, неспособен к разумной духовной жизни...

“олько народ, говор¤щий своим ¤зыком, способен к прогрессу в умственной жизни... “олько человек, победивший в себе чувство своекорысти¤ и бездушного космополитизма, отдавший себ¤ народному делу, вер¤щий в силу и призвание своего народа, способен к творчеству и к истинно великим делам; потому что он действует в виду живой вечности народа, со всем его прошедшим и будущим. ѕри таких услови¤х народ, привыкший к серьезной, упорной работе над собой, не будет стремитьс¤ к внешнему преобладанию; всеобщий труд вызовет действительное уважение одного народа к личности другого, и национальна¤ свобода сделаетс¤ законом общечеловеческой жизни...

Ќациональность и труд, национальность и творчество, национальность и школа, национальность и свобода Ч эти слова должны сделатьс¤ одиозна чащими...

ѕровозглашение национального принципа есть дело великой культуры, общей работы всех народов ≈вропы. ќн провозглашен во им¤ цивилизации и дл¤ цивилизации...

—амосознание. ¬от великое слово..." 11



11 √радовский ј. ƒ. Ќациональный вопрос в истории и литературе. Ч —обр. соч., —анкт-ѕетербург, 1901. с. 263.



ѕовторюЇмо: под≥бних суджень дуже авторитетних ≥ компетентних людей можна навести безл≥ч, бо це не чийсь особистий висновок, а, ¤к справедливо зазначив √радовський, "дело вековой культуры, общей работы всех народов ≈вропы".

ћарксизм-лен≥н≥зм, ¤к в≥домо, виник не внасл≥док ≥гноруванн¤ ц≥Їњ "в≥ковоњ культури", а внасл≥док њњ опануванн¤ й переробки. «окрема, в≥н не в≥дкинув ≥ величезного ≥сторичного сусп≥льно-культурного значенн¤ й ц≥нност≥ нац≥њ, нац≥онального самоп≥знанн¤ ≥ самоусв≥домленн¤, нац≥ональноњ думки ≥ матер≥альноњ творчост≥, нац≥онально-визвольноњ боротьби ≥ т. д.

ќсь ¤к резюмуЇ ставленн¤ наукового комун≥зму до нац≥онального питанн¤ сучасний американський ф≥лософ-марксист √. —елзам:

"„асто ставл¤ть запитанн¤: чому треба збер≥гати нац≥ональн≥ групи ≥ нац≥ональну культуру взагал≥? „ому б не прагнути до створенн¤ св≥товоњ культури, одн≥Їњ мови, одн≥Їњ ≥сторичноњ традиц≥њ? ¬с≥ ц≥ питанн¤ порушують т≥ доктринери, ¤к≥ бачать у нац≥онал≥зм≥ лише перешкоду дл¤ розвитку ¤когось-то св≥тового сусп≥льства ≥ розум≥ють п≥д нац≥онал≥змом лише його найг≥рший ви¤в у форм≥ буржуазно-нац≥онал≥стичного шов≥н≥зму...

« нац≥¤ми справа стоњть так само, ¤к ≥ з ≥ндив≥дами. «дорове сусп≥льство тримаЇтьс¤ не на регламентац≥њ ≥ндив≥д≥в та прич≥суванн≥ вс≥х п≥д одну греб≥нку, а на найповн≥шому ≥ найв≥льн≥шому розвитку кожного ≥ндив≥да в ≥нтересах ус≥х. ѕобудова здорового св≥тового сусп≥льства потребуЇ не стиранн¤ певних нац≥ональних в≥дм≥нностей, а њх заохоченн¤ ≥ взаЇмод≥њ, створенн¤ всезагальноњ культури на основ≥ специф≥чних дос¤гнень кожного народу" 12.



12 —елзам √. ћарксизм и мораль. ћосква, 1962, с. 251 Ч 252.



ћарксизм-лен≥н≥зм поставив нац≥ональне питанн¤ у звТ¤зок з революц≥йною класовою боротьбою пролетар≥ату, у звТ¤зок з боротьбою за нове ≥ справедливе безкласове сусп≥льство Ч комун≥зм.

 . ћаркс у лист≥ до «. ћаЇра та ј. ‘огта в≥д 9 кв≥тн¤ 1870 року:

". ..≤нтернац≥онал повинен поставити соб≥ завданн¤ Ч всюди висувати на перший план конфл≥кт м≥ж јнгл≥Їю ≥ ≤рланд≥Їю ≥ всюди в≥дкрито ставати на б≥к ≤рланд≥њ. —пец≥альне завданн¤ ÷ентральноњ –ади в Ћондон≥ Ч пробудити в англ≥йському роб≥тничому клас≥ св≥дом≥сть того, що нац≥ональне визволенн¤ ≤рланд≥њ Ї дл¤ нього не абстрактне питанн¤ справедливост≥ ≥ людинолюбност≥, але перша умова його власного соц≥ального зв≥льненн¤ ".

‘. ≈нгельс до  . ћаркса 15 серпн¤ 1870 p.:

"ћен≥ здаЇтьс¤, що справа стоњть таким чином: Ќ≥меччину Ѕаденге вт¤гнув у в≥йну за њњ нац≥ональне ≥снуванн¤. якщо њњ переможе Ѕаденге, то бонапартизм зм≥цнитьс¤ на багато рок≥в, а Ќ≥меччин≥ на багато рок≥в, можливо, на ц≥л≥ покол≥нн¤, к≥нець. ѕро самост≥йний н≥мецький роб≥тничий рух в такому раз≥ не буде й мови, боротьба за в≥дновленн¤ нац≥онального ≥снуванн¤ забиратиме вс≥ сили. ≤, в кращому раз≥, н≥мецьк≥ роб≥тники опин¤тьс¤ на буксир≥ у французьких... ¬с¤ маса н≥мецького народу, вс≥х клас≥в зрозум≥ла, що в першу чергу справа йде саме про нац≥ональне ≥снуванн¤, ≥ тому зразу ви¤вила готовн≥сть виступити".

≤ дал≥:

"я думаю, наш≥ могли б: 1) приЇднатис¤ до нац≥онального руху... "

‘. ≈нгельс до  .  аутського 12 вересн¤ 1882 року:

"Ќа мою думку, власне колон≥њ, тобто земл≥, зайн¤т≥ Ївропейським населенн¤м,  анада,  ап, јвстрал≥¤, вс≥ стануть самост≥йними; навпаки, т≥льки п≥длегл≥ земл≥, зайн¤т≥ туб≥льц¤ми, ≤нд≥¤, јлжир, голландськ≥, португальськ≥, ≥спанськ≥ волод≥нн¤ пролетар≥атов≥ доведетьс¤ на час перейн¤ти ≥ ¤кнайшвидше привести до самост≥йност≥... ѕереможний пролетар≥ат не може н≥¤кому чужому народов≥ навТ¤зувати н≥¤ке ощасливленн¤, не п≥дриваю чи цим своЇњ власноњ перемоги".

‘. ≈нгельс до ‘. ћер≥нга 14 липн¤ 1893 року:

"ѕочинаЇтьс¤, у великих масштабах, розграбуванн¤ н≥мецьких земель. ÷е дл¤ н≥мц≥в надзвичайно ганебне пор≥вн¤нн¤, але саме тому воно особливо повчальне, а з того часу, ¤к наш≥ роб≥тники знову висунули Ќ≥меччину в перш≥ р¤ди ≥сторичного руху, наметало трохи легше миритис¤ з ганьбою минулого ".13



13  . ћаркс ‘. ≈нгельс. “вори, т. 33, с. 31. 32; т. 35. с. 286: т. 39. с. 82.



ћарксизм-лен≥н≥зм виробив колосальне багатство ≥дей щодо нац≥онального питанн¤, ≥ ми, ¤кщо нам справд≥ дорог≥ ≥нтереси комун≥зму, ≥нтереси народу, а не види пол≥тичноњ конТюнктури, не маЇмо права њх забувати або перелицьовувати дл¤ поточних потреб.

ћарксизм-лен≥н≥зм, п≥дпор¤дкувавши нац≥ональну справу загальнопролетарськ≥й справ≥, справ≥ революц≥њ ≥ комун≥зму, тим самим не применшив, а зб≥льшив њњ значенн¤ й вагу, оск≥льки ¤сно встановив, що без справедливого њњ розвТ¤занн¤ неможливе сусп≥льство справедливост≥ Ч комун≥зм, ≥ зобовТ¤зав нас дбати про збагаченн¤ й примноженн¤ нац≥онально-культурних здобутк≥в, ¤к≥ складуть загальнолюдську скарбницю, а не обр≥зувати њхн≥й розр≥ст ≥ п≥дс≥кати кор≥нн¤.

ћаркс, ≈нгельс, Ћен≥н ¤вили зразки величезноњ чуйност≥ й люд¤ност≥, широкого гуман≥стичного п≥дходу й св≥тлого розум≥нн¤ запов≥тних потреб кожноњ нац≥њ ≥ перспектив найспри¤тлив≥шого всесв≥тньо≥сторичного розвитку людства.  оли ж ви¤вл¤лос¤, що той чи ≥нший присуд був зроблений посп≥шно, без достатньоњ об≥знаност≥ з≥ справою, що той чи ≥нший погл¤д м≥г бути використаний так, що завдав би шкоди нац≥ональн≥й справ≥ того чи ≥ншого народу, Ч вони без вагань робили вс≥ потр≥бн≥ корективи, а то й м≥н¤ли погл¤д. «гадаймо еволюц≥ю погл¤д≥в ћаркса й ≈нгельса в ≥рландському питанн≥ або уточненн¤, ¤к≥ вони вносили в своЇ ставленн¤ до словТ¤нських справ –ос≥њ. «гадаймо, ¤к ≈нгельс, надзвичайно прихильний до польських революц≥онер≥в, в≥дмовивс¤, однак, п≥дтримати польськ≥ претенз≥њ на земл≥ "по цей б≥к ƒв≥ни й ƒн≥пра", ¤к т≥льки д≥знавс¤, що "вс≥ сел¤ни там украњнц≥, а пол¤ками Ї т≥льки двор¤ни та почасти город¤ни" 14.



14 ƒив. лист ‘. ≈нгельса до ≤. ¬айдемейЇра в≥д 12 кв≥тн¤ 1853 року. Ч  . ћаркс ≥ ‘. ≈нгельс. “вори, т. 28, с. 459.



«гадаймо, ¤к ¬. ≤. Ћен≥н, побачивши наростанн¤ рос≥йського шов≥н≥зму в –ад¤нськ≥й крањн≥, вдарив на сполох й оголосив йому "б≥й не на житт¤, а на смерть". «гадаймо, ¤к в≥н радив ширше залучити "нац≥онал≥в" до виробленн¤ нац≥ональноњ пол≥тики та њњ практичного зд≥йсненн¤ на м≥сц¤х, радитись з ними, прислухатис¤ до них ≥ п≥д≥ймати њхню ≥н≥ц≥ативу.

Ќац≥ональна справа Ч це справа всього народу ≥ справа кожного громад¤нина: це кор≥нний ≥нтерес усього народу ≥ громад¤нства, сов≥сть кожного з нас; вона не в≥дсуваЇ вс≥х ≥нших справ, ≥нтерес≥в та ≥деал≥в, але нерозривно з ними повТ¤зана, ≥ н≥хто не маЇ права мовчати, коли бачить щось неподобне, так само ¤к н≥хто не маЇ права затул¤ти вуха в≥д тривожних голос≥в.








ѕопередн¤     √оловна     Ќаступна


ƒзюба ≤ван kobzar:

≤нтернац≥онал≥зм   –усиф≥кац≥¤ . . . )

Hosted by uCoz