–усиф≥кац≥¤ (росиф≥кац≥¤)
ѕопередн¤
√оловна
Ќаступна
V. Ќј÷≤ќЌјЋ№Ќ≈ ѕќ„”““я, Ќј÷≤ќЌјЋ№Ќј —¬≤ƒќћ≤—“№,
Ќј÷≤ќЌјЋ№Ќ≤ ќЅќ¬Тя« »
÷i пон¤тт¤ у нас вважаютьс¤ од≥озними; у вс¤кому
раз≥, той, хто спробував би говорити нин≥ на ”крањн≥ про нац≥ональне почутт¤,
нац≥ональну св≥дом≥сть, нац≥ональн≥ обовТ¤зки сучасного украњнц¤, був би одразу
ж ≥ без вагань зарахований до "украњнських буржуазних нац≥онал≥ст≥в".
“им часом марксизм, науковий комун≥зм надають њм
величезного конструктивного значенн¤. ћаркс ≥ ≈нгельс часто вживали њх, зокрема
особливо п≥дкреслювали нац≥ональн≥ обовТ¤зки, нац≥ональну м≥с≥ю роб≥тничого
класу (наприклад, н≥мецького), говорили про необх≥дн≥сть дл¤ роб≥тничого класу
вести боротьбу за "нац≥ональне бутт¤" свого народу, про
"нац≥ональну орган≥зац≥ю" роб≥тничого класу тощо.
ќсь ¤к резюмуЇ ставленн¤ марксизму-лен≥н≥зму,
ставленн¤ ≥стинних комун≥ст≥в до ц≥Їњ справи видатний чеський теоретик-комун≥ст
«денек ЌеЇдли:
омплекс нац≥ональноњ неповноц≥нност≥, зневага до власноњ
нац≥ональност≥, культури, мови Ч ¤вище досить в≥доме в ≥стор≥њ. „ерез нього
перейшли народи, ¤ким довелос¤ побувати п≥д чужоземною кормигою, п≥д
колон≥альним гн≥том.
" омун≥сти з самого початку саме тим
в≥др≥зн¤ють с¤ в≥д старих довоЇнних соц≥ал-демократ≥в, що не т≥льки не
применшували значенн¤ нац≥ональних по чутт≥в народу, його нац≥ональноњ культури
(¤к це часто робили т≥, хто тлумачив ≥нтернац≥онал≥зм ¤к антинац≥онал≥зм), а,
навпаки, п≥дносили його нац≥ональну св≥дом≥сть ¤к велику й важливу сусп≥льну
силу, ≥ тому зовс≥м ≥накше й формулювали своЇ ставленн¤ до нац≥њ. Ћен≥н чудово
сказав, що комун≥ст успадковуЇ все найкраще, що було зроблене й створене до
нього, отже, ≥ вс≥ прекрасн≥ традиц≥њ своЇњ нац≥њ ≥ њњ культури.
” своњх виступах комун≥сти пост≥йно вказували на
те, що стар≥ соц≥ал-демократи перед першою св≥товою в≥йною глибоко помил¤лись,
недооц≥нюючи нац≥ональний момент та роль нац≥ональност≥, нац≥онального почутт¤
та нац≥ональноњ культури дл¤ роб≥тничого класу"
45.
45 Ќеедлы «, оммунисты
и наци¤. Ч н.: "»збранные труды". ћосква, 1960, с. 344.
ћоже, це стосуЇтьс¤ т≥льки комун≥стичного руху
двадц¤тих-сорокових рок≥в ≥ втратило силу сьогодн≥? ћоже, це важливо т≥льки дл¤
парт≥й, ¤к≥ борютьс¤ за владу, ≥ втрачаЇ значенн¤ п≥сл¤ здобутт¤ влади? Ќ≥, ще
1964 року ѕальм≥ро “оль¤тт≥ за¤вив таке:
"Ќац≥ональне почутт¤ залишаЇтьс¤ пост≥йною
величиною в роб≥тничому ≥ соц≥ал≥стичному рус≥ прот¤гом довгого часу нав≥ть
п≥сл¤ завоюванн¤ влади. ≈коном≥чн≥ дос¤гненн¤ не послаблюють, а зм≥цнюють
його" 46.
јналог≥чним чином висловлюютьс¤ й ≥нш≥ видатн≥
комун≥сти в ц≥лому св≥т≥. омун≥стичн≥ парт≥њ соц≥ал≥стичних крањн ™вропи
(ѕольщ≥, ”горщини, „ехословаччини, –умун≥њ та ≥н.) очолюють правильне
нац≥ональне (а воно ж ≥ Ї ≥нтернац≥онал≥стське) вихованн¤ своњх народ≥в.
¬ ”крањн≥ ѕ(б)” прот¤гом двадц¤тих рок≥в, ¤к в≥домо,
провадила зг≥дно з ухвалами ом≥нтерну, VII, VIII, X, XII та ≥нших зТњзд≥в
– ѕ(б) Ч ¬ ѕ(б), зТњзд≥в ѕ(б)” величезну нац≥онально-виховну роботу, що
ув≥йшла в ≥стор≥ю парт≥њ та ”крањни п≥д назвою "украњн≥зац≥њ" (або
"дерусиф≥кац≥њ").
”крањнська мова запроваджувалас¤ у вс≥ д≥л¤нки
сусп≥льного та громадсько-виробничого житт¤, заохочувалос¤ засвоЇнн¤
украњнськоњ ≥стор≥њ та культури, виробл¤лос¤ пон¤тт¤ про нац≥ональну
приналежн≥сть та нац≥ональн≥ обовТ¤зки украњнц¤-комун≥ста; л≥тература й публ≥цистика
д≥стали право широко обговорювати нац≥ональн≥ проблеми, зокрема висм≥ювати так≥
ганебн≥ ¤вища, ¤к ненависть до р≥дноњ мови й культури, ¤к нац≥ональний н≥г≥л≥зм
≥ перекиньство тощо.
¬елас¤ п≥дготовча робота дл¤ "украњн≥зац≥њ
пролетар≥ату", "украњн≥зац≥њ" великих м≥ст, промислових центр≥в.
ѕри цьому п≥дкреслювалас¤ необх≥дн≥сть "одр≥зн¤ти зрусиф≥кованих
роб≥тник≥в, що вживають м≥шаноњ украњнськоњ мови, в≥д рос≥йських
роб≥тник≥в". ўодо останн≥х, ¤к нац≥ональноњ меншост≥ в ”крањн≥, рекомендувалос¤
"уважне ставленн¤... ≥ забезпеченн¤ њхн≥х ≥нтерес≥в", а щодо перших
Ч розТ¤сненн¤ њхньоњ нац≥ональноњ приналежност≥ та њхн≥х нац≥ональних обовТ¤зк≥в.
” цитованих тут тезах ÷ ѕ(б)” (1927) зазначалос¤:
"ѕарт≥¤ повинна вперто, систематично ≥
терпл¤че розТ¤снювати роб≥тнич≥й кл¤с≥ ”крањни њњ в≥дпов≥дальн≥сть за зм≥цненн¤
союзу з украњнським селом, повинна переконати брати активну участь в
украњн≥зац≥њ шл¤хом вивченн¤ украњнськоњ мови ≥ т. д. ѕарт≥¤ повинна подбати
про утворенн¤ спри¤тливоњ обстановки дл¤ украњн≥зац≥њ пролетар≥ату украњнських
промислових центр≥в" 47
.
46 ѕамТ¤тна записка
ѕ. “оль¤тт≥, "ѕравда", 1964, 10 вересн¤.
47 "Ўл¤хи
розвитку украњнськоњ пролетарськоњ л≥тератури", ред. ¬. ор¤к, ’арк≥в.
1928, с. 347 Ч 348.
÷е була справд≥ ≥нтернац≥онал≥стська лен≥нська
пол≥тика, що забезпечувала ≥нтереси ≥ повноц≥нний розвиток соц≥ал≥стичноњ
украњнськоњ нац≥њ. “а вже через к≥лька рок≥в ц≥й пол≥тиц≥ було покладено край,
≥ були усунен≥ люди, що њњ провадили. ÷е було зроблено —тал≥ним усупереч
ухвалам ом≥нтерну ≥ парт≥йних зТњзд≥в, було зроблено мовчки, "тихо",
без жодного обгрунтуванн¤, теоретичного чи пол≥тичного. «азначен≥ ухвали не
були виконан≥, не були перегл¤нут≥ чи уневажливлен≥, а були просто в≥дсунут≥
наб≥к ≥ зам≥нен≥ пр¤мо протилежними настановами. ≤ дос≥ пон¤тт¤
"украњн≥зац≥¤" вважаЇтьс¤ од≥озним, про нењ "соромл¤тьс¤"
чи бо¤тьс¤ згадувати, хоч, повторюЇмо, це була лен≥нська пол≥тика, розроблена
на парт≥йних зТњздах ≥ схвалена ом≥нтерном. ѕочалас¤ пол≥тика нищенн¤
здобутк≥в попереднього пер≥оду, пол≥тика ф≥зичного нищенн¤ украњнськоњ нац≥њ,
особливо ≥нтел≥генц≥њ. ÷ей "крутий злам" був во≥стину одн≥Їю з
найб≥льших ≥сторичних трагед≥й украњнського народу за всю його ≥стор≥ю.
р≥м усього ≥ншого, ц¤ стал≥нська пол≥тика була
спр¤мована на те, щоб вибити з украњнського народу вс¤к≥ залишки нац≥онального
почутт¤ ≥ нац≥ональноњ св≥домост≥. ќсь уже майже тридц¤ть пТ¤ть рок≥в, ¤к на
них накладено мовчазне табу, тож ≥ не дивно, що вони мало розвинен≥ серед
значноњ маси украњнського населенн¤, аж до того, що частина украњнц≥в, ¤к ≥ до
революц≥њ, н≥чого не знаЇ про свою нац≥ональну приналежн≥сть, а дл¤ чималоњ
частини пон¤тт¤ "”крањна" означаЇ т≥льки адм≥н≥стративно-географ≥чний
терм≥н. як ≥ до революц≥њ, чимало украњнц≥в соромл¤тьс¤ своЇњ нац≥ональност≥,
своЇњ мови, вважають њњ "мужицькою", "некультурною",
третьосортною, не розум≥ють нав≥ть найелементарн≥ших своњх обовТ¤зк≥в щодо
своЇњ батьк≥вщини, свого народу: знати ≥ ц≥нувати украњнську ≥стор≥ю, культуру,
мову, читати украњнськ≥ книжки, п≥дтримувати украњнський театр ≥ т. п. ≥ т. п.
Ѕ≥льше того, ск≥льки украњнц≥в на доказ "ло¤льност≥" зреклос¤ р≥дноњ
мови ≥ нац≥онального самоп≥знанн¤, щоб "не вид≥л¤тис¤", "не
в≥др≥зн¤тис¤". —к≥льки њх бо¤зко обминаЇ, ¤к ¤кусь крамолу, нац≥онально-культурн≥
питанн¤, до ¤ких не може бути байдужим громад¤нин, що поважаЇ себе, ц≥нуЇ свою
г≥дн≥сть. —к≥льки доводитьс¤ бачити зневаги до всього украњнського т≥льки тому,
що воно украњнське, з боку самих же украњнц≥в.
”р¤дов≥ будь-¤коњ крањни було б соромно за таких
своњх громад¤н. „ому ж не соромно ур¤дов≥ ”крањнськоњ –ад¤нськоњ —оц≥ал≥стичноњ
–еспубл≥ки? „ому ж йому не вз¤ти на себе хоча б той м≥н≥мум нац≥онального
вихованн¤, ¤кий бере на себе щодо украњнськоњ меншост≥, наприклад,
„ехословаччина? ќсь невеликий, але промовистий вз≥рець.
1952 року ÷ омун≥стичноњ парт≥њ —ловаччини вин≥с
ухвалу про переведенн¤ шк≥л на земл¤х з украњнським ("руським")
населенн¤м з рос≥йськоњ на украњнську мову. –еал≥зац≥¤ ц≥Їњ постанови зустр≥ла
серйозн≥ труднощ≥. ƒе¤к≥ батьки перестали посилати д≥тей до школи. —”“
( ультурна сп≥лка украњнських труд¤щих) в≥дзначила причини такого становища:
"1) јдм≥н≥стративне введенн¤ украњнськоњ
навчальноњ мови без по¤сненн¤ ц≥Їњ ≥сторичноњ зм≥ни в нац≥ональн≥й ор≥Їнтац≥њ,
без п≥дготовки батьк≥в ≥ вчител≥в до таких зм≥н, а також без дальшоњ широкоњ
по¤снювальноњ прац≥ в ц≥й галуз≥ пол≥тики;
2) низька нац≥ональна св≥дом≥сть ≥ нац≥ональна
байдуж≥сть украњнського населенн¤, нав≥ть певна дезор≥Їнтац≥¤ украњнських
труд¤щих, нав≥ть певна дезор≥Їнтац≥¤ украњнського населенн¤ з минулих режим≥в;
нарешт≥ Ч нестача квал≥ф≥кованих
учител≥в-украњнц≥в та украњнських п≥дручник≥в".
ўоб подолати такий стан, ÷ омун≥стичноњ парт≥њ
—ловаччини ухвалив насамперед розгорнути "пол≥тично-виховну працю,
спр¤мовану на п≥двищенн¤ нац≥ональноњ св≥домост≥ украњнських труд¤щих" 48.
48 рок до
налагодженн¤. "ƒружно, вперед", ѕр¤ш≥в, 1964, ч. 5, с. 20.
” нас ≥ цього не робитьс¤, хоч маЇмо незм≥рно б≥льш≥
можливост≥. омплекс нац≥ональноњ неповноц≥нност≥, зневага до власноњ
нац≥ональност≥, культури, мови Ч ¤вище досить в≥доме в ≥стор≥њ. „ерез нього
перейшли народи, ¤ким довелос¤ побувати п≥д чужоземною кормигою, п≥д
колон≥альним гн≥том. ”крањнський народ був п≥д таким гн≥том майже триста
рок≥в!!! ÷е не могло не лишити свого сл≥ду. јле чи не задовго ц≥ сл≥ди
тримаютьс¤? ƒл¤ крањни, ¤к≥й конституц≥Їю гарантована державна суверенн≥сть ≥
власне нац≥онально-пол≥тичне житт¤, це б≥льш н≥ж дивне ¤вище. ўе б≥льш дивне
¤вище, коли про ц≥ сл≥ди нав≥ть не можна говорити ≥ коли н≥чого не робитьс¤ дл¤
вихованн¤ нац≥ональноњ г≥дност≥, нац≥онального почутт¤, нац≥ональноњ св≥домост≥
громад¤нина соц≥ал≥стичноњ республ≥ки.
ѕопередн¤
√оловна
Ќаступна
|