–усиф≥кац≥¤ (росиф≥кац≥¤)
ѕопередн¤
√оловна
Ќаступна
¬»—“”ѕ Ќј I ¬—≈—¬≤“Ќ№ќћ” ‘ќ–”ћ≤ ” –јѓЌ÷≤¬
(серпень 1992 p.)
ƒовгождане товариство, високошановн≥ пан≥ ≥ панове,
дорог≥ гост≥ з ус≥х континент≥в земноњ кул≥; вс≥, хто зм≥г потрапити до
ц≥Їњ зали, ≥ вс≥, хто тут з нами подумки!
Ќасамперед прив≥таймо одн≥ одних ≥з великою й
урочистою ≥сторичною под≥Їю, сп≥вучасниками ¤коњ ми Ї.
ƒо нењ йшлос¤ не те що роками, а дес¤тил≥тт¤ми й
стол≥тт¤ми. «а нею Ч ≥ траг≥чн≥, ≥ героњчн≥ стор≥нки ≥стор≥њ нашого народу,
¤кому судилос¤ велике розс≥¤нн¤, пор≥вн¤нне з б≥бл≥йним.
≤сторичне бутт¤ украњнського народу складалос¤ так,
що не т≥льки було розТЇднано й под≥лено його етн≥чну територ≥ю, але й значну
частину його ф≥зично-продуктивного, пол≥тичного, ≥нтелектуального, культурного
потенц≥алу вит≥снено за меж≥ ц≥Їњ етн≥чноњ територ≥њ взагал≥. –озс≥¤нн¤ по
св≥ту перетворилос¤ на пост≥йний процес, пом≥тним складником ¤кого стала
Ќашим дев≥зом мають стати слова одного ≥з добрих
син≥в ”крањни: хай згине моЇ ≥мТ¤, але хай живе ≥ благоденствуЇ ”крањна.
пол≥тична ем≥грац≥¤ ¤к ¤вище, що засв≥дчувало, з одного боку, нац≥ональний ін≥т
в ”крањн≥ ≥ пол≥тичний терор чужинецькоњ влади, а з другого Ч здатн≥сть
украњнц≥в вести боротьбу за свою свободу ≥ за драматичних умов вигнанства.
—ьогодн≥шн≥й день знаменуЇ к≥нець одн≥Їњ доби нашоњ
≥стор≥њ, коли украњнц≥ були розТЇднан≥ не т≥льки кордонами, але й взаЇмним
незнанн¤м, п≥дозрами, ≥нсп≥рованим ворогуванн¤м, ≥ початок другоњ, коли ми
можемо не лише сп≥лкуватис¤ й п≥знавати одн≥ одних, а й разом формувати своњ
пол≥тичн≥, життЇв≥, культурн≥ ор≥Їнтири, сп≥льно працювати дл¤ створенн¤ нового
образу ”крањни.
¬ласне, це вже не т≥льки можлив≥сть, а й доконечна
необх≥дн≥сть, перед ¤кою стоњть молода ”крањнська ƒержава.
≤ тут треба наголосити, що сама ц¤ ƒержава виникла ¤к
результат зусиль багатьох покол≥нь украњнц≥в усього св≥ту. ѕри вс≥й њхн≥й розТЇднаност≥,
взаЇмному незнанню ≥ подеколи ворогуванн≥ њхн¤ енерг≥¤ найр≥зноман≥тн≥шими,
часом парадоксальними шл¤хами спр¤мовувалас¤ на нац≥ональне виживанн¤ Ч й або
на розбудову самоњ ”крањни, або на п≥дтриманн¤ вогню украњнськоњ ≥дењ.
≤нколи кажуть, що незалежна ”крањна постала в серпн≥
1991 року навдивовижу легко ≥ завд¤ки щасливому зб≥гов≥ обставин; мовл¤в цьому
вир≥шальним чином спри¤в невдалий путч у ћоскв≥. ÷е поверхове баченн¤ форми, а
не зм≥сту ≥сторичного процесу, нав≥ть не процесу, а одного його моменту.
ƒо незалежност≥ ”крањна йшла довгим, т¤жким ≥
жертовним шл¤хом, дорого за нењ заплатила. ¬ п≥двалин≥ украњнськоњ державност≥
Ч ≥ стол≥тт¤ боротьби наших предк≥в, у ¤к≥й кристал≥зувалас¤ ≥де¤
самост≥йност≥; ≥ символ≥зована насамперед в ≥менах Ўевченка ≥ ‘ранка титан≥чна
робота великих просв≥тител≥в ≥ р≥зьб¤р≥в народного духу д≥¤ч≥в культури ≥
науки, котр≥ створювали гуман≥стичний потенц≥ал нац≥њ; ≥, сказати б, сама колективна
душа украњнського народу, ¤ка вперто противилас¤ знеос≥бленню та збер≥гала
найц≥нн≥ш≥ ¤кост≥ своЇњ самобутност≥, бувши водночас в≥дкритою до св≥ту.
«а незалежн≥стю ”крањни Ч ≥ три роки нац≥ональноњ
революц≥њ та драматичноњ самооборони ”Ќ–, ≥ дес¤ть рок≥в
нац≥онально-культурного буд≥вництва час≥в "украњн≥зац≥њ"; ≥
пол≥тична, культурна та нац≥онально-орган≥зац≥йна д≥¤льн≥сть украњнц≥в у
м≥жвоЇнн≥й √аличин≥ та багатоб≥чна активн≥сть м≥жвоЇнноњ ем≥грац≥њ; ≥
всенародне протисто¤нн¤ г≥тлер≥вському нашестю, ≥ героњчна боротьба ”ѕј; ≥
неймов≥рно т¤жка прац¤ народу в п≥сл¤воЇнн≥й в≥дбудов≥, а пот≥м у створенн≥
≥ндустр≥альноњ потуги сучасноњ ”крањни; ≥ багатосторонн≥ зусилл¤ украњнськоњ
ем≥грац≥њ у в≥льному св≥т≥ задл¤ утриваленн¤ пол≥тичного ≥деалу самост≥йност≥,
збереженн¤ нац≥ональноњ ≥дентичност≥ та п≥дтримки духу досл≥дженн¤ ≥ творчост≥;
≥ нац≥онально-культурна робота украњнц≥в ѕольщ≥, „ехо-—ловаччини, ёгослав≥њ,
–умун≥њ; ≥ жевр≥нн¤ залишк≥в украњнського житт¤ на безмежних просторах колишн≥х
республ≥к колишнього —оюзу Ч жевр≥нн¤, ¤ке нин≥ розвогнюЇтьс¤.
”крањна розвивалас¤ у навТ¤заних њй спотворених
сусп≥льно-пол≥тичних умовах, ≥ њњ незнищенна вол¤ до житт¤ ви¤вл¤лас¤ не завжди
в адекватних формах ≥ св≥домих актах. Ќезалежн≥стю завд¤чуЇмо не лише тим, хто
св≥домо присв¤тив своЇ житт¤ ц≥й ≥дењ, а й тим, хто, може, й не маючи пон¤тт¤
про нењ, обТЇктивно працював дл¤ ”крањни, забезпечуючи безперервн≥сть народного
бутт¤: вирощував хл≥б, добував вуг≥лл¤, зводив житло, створював музику,
народжував нов≥ науков≥ ≥дењ. ј найб≥льше завд¤чуЇмо тим украњнським матер¤м,
¤к≥ за вс¤коњ лихоњ години знаходили сили виховувати своњх д≥тей у добрих
звича¤х, передавали њм люд¤н≥сть ≥ р≥дне слово.
Ќезалежн≥сть Ч заслуга не т≥льки певних пол≥тичних
сил та рух≥в, а всього народу, багатьох його покол≥нь.
“ож не годитьс¤ нам сьогодн≥ вираховувати, хто
б≥льше, хто менше поклав на терези украњнськоњ дол≥ Ч це зробить ≥стор≥¤, ¤кщо
буде потр≥бно; не годитьс¤ будь-¤ким пол≥тичним силам вихвал¤тис¤ ≥ вивищувати
свою роль чи претендувати на монопол≥ю.
“им б≥льше, що сьогодн≥ нам треба думати зовс≥м про
≥нше. јдже першу р≥чницю державноњ незалежност≥ ”крањни зустр≥чаЇмо в
обстановц≥, ¤ка зовс≥м не схил¤Ї до безжурного св¤ткуванн¤. –ад≥сть затьмарена
г≥ркотою, тривогами, болем.
«добутки безсумн≥вн≥: широке м≥жнародне визнанн¤;
сер≥¤ пол≥тичних та економ≥чних угод ≥з сус≥дн≥ми ≥ далекими державами, що
визначаЇ наше м≥сце у св≥товому сп≥втовариств≥ та допомагаЇ пол≥тичному ≥
економ≥чному усамост≥йненню; конструюванн¤ структури державност≥; нарешт≥ Ч головний
наш здобуток: збереженн¤ м≥жнац≥онального спокою в непростих умовах, завд¤ки
чому ”крањна залишаЇтьс¤ одн≥Їю з небагатьох мирних зон не лише в —Ќƒ, а й у
всьому сьогодн≥шньому нап≥вбожев≥льному св≥т≥.
ќднак загальна картина зм≥н ви¤вилас¤ не такою, ¤к
оч≥кувано.
«ам≥сть пол≥пшенн¤ житт¤ маЇмо катастроф≥чне
пог≥ршенн¤.
«ам≥сть налагодженн¤ ефективн≥шоњ адм≥н≥страц≥њ на
вс≥х р≥вн¤х маЇмо њњ дальшу дезорган≥зац≥ю та пониженн¤ компетентност≥.
«ам≥сть оздоровленн¤ ф≥нансовоњ системи маЇмо парал≥ч
њњ ≥нституц≥й, позбавлених джерел ф≥нансуванн¤; катастрофу украњнськоњ преси;
трагед≥ю украњнського книгодрукуванн¤; початок масовоњ втрати ≥ втеч≥ з ”крањни
мистецьких ≥ наукових кадр≥в.
„и не вдастьс¤ ур¤дов≥ незалежноњ ”крањни зробити те,
чого не змогли зробити вс≥ попередн≥ режими Ч остаточно добити нац≥ональну
культуру?
≤ чи не судилос¤ нин≥шн≥й незалежн≥й ”крањн≥
остаточно ≥ назавжди поховати й саму ≥дею украњнськоњ державност≥?
” вс¤кому раз≥, компрометац≥¤ ц≥Їњ ≥дењ йде повним
ходом ≥ в ус≥х можливих напр¤мках.
я особисто далекий в≥д того, щоб ставити це на карб
виключно ур¤дов≥ чи вищим особам держави. ƒумаю, що винн≥ ми вс≥. ј найб≥льше,
може, т≥, хто т≥льки й гадаЇ, ¤к би перекласти вину на ≥нших, в≥ддаючи неаби¤ку
енерг≥ю цьому вт≥шному дл¤ себе, але сумному дл¤ сусп≥льства зан¤ттю.
«розум≥ла р≥ч: над≥њ на швидке пол≥пшенн¤ справ у
незалежн≥й ”крањн≥ п≥сл¤ рок≥в руйнац≥њ були ≥люзорними, не мали обТЇктивних
п≥дстав ≥ шанс≥в на зд≥йсненн¤. јле чи неминучим було таке р≥зке пог≥ршенн¤
становища народу ≥ чи мала бути такою глибокою соц≥альна ≥ психолог≥чна травма,
що њњ зазнала ”крањна?
Ќе знаю, чи хтось серед нас маЇ ч≥тку ≥ однозначну
в≥дпов≥дь на ц≥ та ≥нш≥ запитанн¤ ≥ чи така в≥дпов≥дь, коли хтось вважаЇ, що њњ
маЇ, не буде жахливо спрощеною. я лише пропоную сп≥льно обдумати ≥ обговорити
де¤к≥ сторони нашого нин≥шнього становища та де¤к≥ можлив≥ перспективи.
’очетьс¤ звернути увагу на те, що кризов≥ ¤вища, з
¤кими ми з≥ткнулис¤, не Ї специф≥чно украњнськими або т≥льки такими, њх
переживають ус≥ крањни колишнього —–—– ≥ вс≥ колишн≥ соц≥ал≥стичн≥ крањни
—х≥дноњ та —ередньоњ ™вропи, в тому числ≥ й т≥, ¤к≥ менше були деформован≥
"реальним соц≥ал≥змом" ≥ ран≥ше стали на шл¤х пол≥тичних та
економ≥чних реформ. ќтже, маЇмо справу з типолог≥чними законом≥рност¤ми
процесу, що в≥дбуваЇтьс¤ в ≥сторичному ≥нтервал≥ м≥ж демонтажем тотал≥тарноњ
командно-адм≥н≥стративноњ системи та побудовою демократичноњ ≥ ринковоњ
системи, Ч законом≥рност¤ми, ¤ких ще не проанал≥зували достатньою м≥рою
економ≥сти та соц≥ологи.
÷ей факт ≥нтернац≥ональност≥ кризи засв≥дчуЇ всю
поверхов≥сть ≥ дов≥льн≥сть зведенн¤ њњ до суто украњнських чинник≥в, а тим
б≥льше до чиЇњсь лихоњ вол≥.
«вичайно, Ї ≥ лиха вол¤, ≥ незац≥кавлен≥сть старих
структур, ≥ саботаж, ≥ ≥нтриги маф≥њ. јле не абсолютизуймо ц≥ чинники. Ќе
упод≥бнюймос¤ до б≥льшовик≥в, ¤к≥ у вс≥х неладах своЇњ системи звинувачували
саботажник≥в, диверсант≥в, ворог≥в народу. —аботаж ≥ злочинн≥сть не Ї
самовиникаючими чинниками, вони виростають з неефективност≥ економ≥ки та
адм≥н≥стративноњ структури, а не навпаки.
¬трати в економ≥чн≥й пол≥тиц≥ очевидн≥. “ак зване
в≥дпущенн¤ ц≥н за умов державноњ, в≥домчоњ та маф≥озноњ монопол≥њ обернулос¤
тотальним пограбуванн¤м народу ≥ не т≥льки не стимулювало виробництво, а,
навпаки, парал≥зувало ц≥л≥ його галуз≥. ан≥бальський спос≥б здобутт¤ прибутк≥в
за рахунок не ≥нтенсиф≥кац≥њ виробництва, а п≥двищенн¤ ц≥н насправд≥ призводить
до зменшенн¤ прибутк≥в ≥ до банкрутства. ћаЇмо ≥м≥тац≥ю ринковоњ повед≥нки або
њњ силове навТ¤зуванн¤ Ч при в≥дсутност≥ ринковоњ економ≥ки, Ч ≥ це вигл¤даЇ
¤к траг≥чний фарс.
≈коном≥чна пол≥тика зд≥йснюЇтьс¤ методом спроб ≥
помилок ≥ маЇ зигзагопод≥бний характер. ћожна заф≥ксувати три њњ злами лише
прот¤гом цього року: курс на змаганн¤ з рос≥йськими реформами; урочисте проголошенн¤
новоњ економ≥чноњ доктрини з в≥дмовою в≥д насл≥дуванн¤ –ос≥њ, об≥ц¤нкою виходу
з карбованцевоњ зони та формуванн¤ нац≥ональних економ≥чних пр≥оритет≥в;
нарешт≥, буквально через дватри м≥с¤ц≥, тихенька рев≥з≥¤ ц≥Їњ доктрини ≥
поверненн¤ до економ≥чноњ еклектики та прагматичних нап≥вкрок≥в.
ўо це Ч св≥дченн¤ невпевненост≥ кер≥вництва чи
в≥дсутност≥ вол≥ ≥ витримки, необх≥дних, щоб довести справу до в≥ддален≥ших
результат≥в? „и непередбачуваноњ ≥ незбагненноњ складност≥ проблем? „и, може, ≥
перше, ≥ друге, ≥ третЇ?
” вс¤кому раз≥, доводитьс¤ визнати, що не т≥льки
серед украњнських економ≥ст≥в та ур¤довц≥в немаЇ згоди в думках, а й нав≥ть
найдосв≥дчен≥ш≥ та найавторитетн≥ш≥ заруб≥жн≥ економ≥чн≥ й ф≥нансов≥ експерти
дають суперечлив≥ оц≥нки та поради.
«а наших конкретних умов економ≥чна пол≥тика не
просто повТ¤зана з соц≥альною, а змушена бути њњ частиною. ≈коном≥чн≥ реформи
можлив≥ лише в так≥й ¤кост≥ ≥ в такому темп≥, в ¤ких вони не викличуть
соц≥ального вибуху, тобто прост≥р дл¤ маневру обмежений. ”крањнська ситуац≥¤
набагато складн≥ша, н≥ж рос≥йська. ћаю на уваз≥ не т≥льки те, що, всупереч
поширеному у нас патр≥отичному у¤вленню, –ос≥¤ незр≥вн¤нно багатша на ресурси.
ћаю на уваз≥ й ≥нше: в –ос≥њ, хоч би ¤к там розвивалас¤ криза, н≥коли не д≥йде
до втрати державност≥, а лише Ч до зм≥ни форм ц≥Їњ державност≥. “од≥ ¤к в
”крањн≥ питанн¤ пол¤гаЇ саме в тому, чи утвердить вона свою державн≥сть, чи
втратить. “ак що тут в≥дпов≥дальн≥сть пол≥тик≥в незр≥вн¤нно б≥льша ≥ потр≥бн≥
не т≥льки р≥шуч≥сть, а й зважен≥сть та обережн≥сть, особливо, ¤кщо не забувати,
що мотивац≥¤ вибору на користь незалежност≥ дл¤ значноњ частини населенн¤
”крањни мала не лише нац≥онально-пол≥тичне, а й соц≥ально-економ≥чне
забарвленн¤.
ћ≥жнародн≥ фонди можуть радити ”крањн≥ зменшити соц≥альн≥
витрати наполовину (з 41 до 20 в≥дсотк≥в ¬¬ѕ Ч валового внутр≥шнього
продукту), р≥зко зменшити асигнуванн¤ на осв≥ту ≥ культуру, скасувати закони
про м≥н≥мальну зароб≥тну платню, вдатис¤ в раз≥ необх≥дност≥ до масових
зв≥льнень та ≥нших "дракон≥вських заход≥в", ¤к самокритично це
квал≥ф≥ковано в одному з експертних документ≥в, Ч але украњнському ур¤дов≥
доводитьс¤ зважувати, чим обернутьс¤ так≥ кроки не в теоретичному моделюванн≥,
а в реальн≥й ситуац≥њ.
≈коном≥чн≥ реформи не можуть бути проведен≥ без
ускладнень ≥ самообмеженн¤. ÷е вс≥м зрозум≥ло. јле, на жаль, розмови про
неминуч≥сть жертв стають прикритт¤м дл¤ перекладанн¤ всього т¤гар¤ реформ на
трудов≥ верстви. ≤з загрозливою швидк≥стю поглиблюютьс¤ соц≥альна диференц≥ац≥¤
≥ соц≥альн≥ контрасти.
Ѕуло б ще п≥вб≥ди, ¤кби те, що вигр≥баЇтьс¤ з
порожн≥ючих кишень терпл¤чого громад¤нства, йшло на користь держави, дл¤ њњ
заход≥в, Ч але ж воно здеб≥льше загрузаЇ у в≥домчих ≥ маф≥озних структурах.
«а цих умов актуальним стаЇ законне прагненн¤
труд≥вник≥в до самозахисту, до орган≥зованих д≥й, що ставили б межу ¤к свавол≥
державноњ адм≥н≥страц≥њ та в≥домств, так ≥ розбоЇв≥ торговельноњ та ≥нших
маф≥й. јле б≥да наша, ¤ка може ви¤витис¤ фатальною, в тому, що демократичн≥
сили не створили н≥ теоретичних концепц≥й, н≥ тривких орган≥зац≥йних структур,
¤к≥ б в≥дпов≥дали потреб≥ захисту конкретних соц≥альних ≥нтерес≥в труд≥вник≥в ≥
водночас узгоджували б цей захист ≥з процесом демократичного державотворенн¤.
Ќатом≥сть роль оборонц≥в трудового люду намагаютьс¤ Ч ≥ не без усп≥ху Ч перебрати
противники незалежноњ демократичноњ ”крањни, поборники т≥Їњ системи, ¤ка
прот¤гом 70 рок≥в зд≥йснювала найжорсток≥шу в св≥т≥ експлуатац≥ю народу ≥
довела сусп≥льство до нин≥шнього стану. ¬они ж цин≥чно од¤гаютьс¤ ≥ в одеж≥
захисник≥в демократ≥њ та прав людини Ч т≥, хто ще вчора заган¤в у тюрми за
саму згадку про права людини...
ј загалом це звичайна лог≥ка пол≥тичноњ боротьби, ≥
¤кщо сам≥ нац≥онально-демократичн≥ сили не будуть д≥йовими оборонц¤ми
соц≥альних та громад¤нських прав, цю ключову пол≥тичну роль переберуть в≥дмит≥
≥ нев≥дмит≥ комреваншисти.
« економ≥чною ≥ соц≥альною пол≥тикою пр¤мо змикаЇтьс¤
кадрова. ÷е, мабуть, найболюч≥ша тема пол≥тичних дискус≥й ≥ боротьби, бо
йдетьс¤ про реальну владу, а отже, й долю ”крањни. “ут багато невдоволенн¤ й
обуренн¤, ¤к ≥ претенз≥й до ѕрезидента у звТ¤зку з персональними призначенн¤ми
у структури президентських представництв на вс≥х р≥вн¤х. (” дужках хочетьс¤
сказати, що самий ≥нститут представник≥в ѕрезидента в принцип≥ не дуже узгоджуЇтьс¤
з розвитком демократичного самовр¤дуванн¤ ≥ може сприйматис¤ лише ¤к тимчасово
вимушений Ч дл¤ зм≥цненн¤ виконавськоњ дисципл≥ни в пер≥од хаосу). ќсновний
мотив розпачливоњ критики з боку демократ≥в: засилл¤ на вс≥х р≥вн¤х староњ
партократ≥њ, ¤ка скр≥зь, а особливо в пров≥нц≥њ, залишаЇтьс¤ Їдиною реальною
владою.
÷е справд≥ таки становить велику небезпеку дл¤
майбутнього ”крањни. ј проте ситуац≥¤ не така однозначна, вона маЇ й ≥нш≥
вим≥ри, ¤ких ми здеб≥льшого не враховуЇмо.
ѕо-перше, демонтаж кадрових структур такого масштабу,
њх кардинальна зам≥на просто ф≥зично неможлив≥ за один чи к≥лька рок≥в Ч цього
в ≥стор≥њ н≥кому не вдавалос¤ зробити нав≥ть шл¤хом кривавих революц≥й:
згадаймо, що й б≥льшовики, роз≥гнавши 1917 року старий державний апарат, у перш≥
ж м≥с¤ц≥ змушен≥ були п≥ти на поклон до нього.
ѕо-друге, в успадкованих кадрових структурах немало
людей, ¤к≥ еволюц≥онували у своњх настро¤х разом з ус≥м сусп≥льством ≥ готов≥
сумл≥нно служити незалежн≥й ”крањн≥.
ѕо-третЇ, демократична держава формуЇ св≥й апарат не
за пол≥тичною ознакою, а за д≥ловою, профес≥йною. ƒо реч≥, досв≥д перебуванн¤
нац≥онально-демократичних сил при влад≥ в зах≥дних област¤х ”крањни показав, що
нав≥ть там вони не мають достатньоњ к≥лькост≥ своњх кадр≥в.
Ќарешт≥, чи не головне. ѕрезидент будь-¤коњ крањни,
хоч ≥ нев≥льний в≥д власних симпат≥й та антипат≥й, все-таки змушений спиратис¤
на т≥ пол≥тичн≥ групи, громадськ≥ рухи та адм≥н≥стративн≥ структури, ¤к≥ мають
вагу в сусп≥льств≥ ≥ за допомогою ¤ких можна вир≥шувати завданн¤ державного
буд≥вництва та збалансовувати гру пол≥тичних сил. «верн≥мо увагу хоча б на
пост≥йне балансуванн¤ ™льцина. Ќе виключено, що форсований тотальний наступ на
старий апарат за наших украњнських умов м≥г би призвести не т≥льки до кадрового
спустошенн¤, а й до загостренн¤ пол≥тичноњ конфронтац≥њ, стимулював би
створенн¤ потужного антинезалежницького фронту. ≤ з цим доводитьс¤ рахуватис¤.
ќтож моральн≥ ламентац≥њ демократам не допоможуть.
”сп≥х в одному Ч зб≥льшувати св≥й реальний вплив у сусп≥льств≥, зд≥йснювати
пол≥тичний тиск на вс≥х р≥вн¤х ≥ формувати св≥й профес≥йний,
конкурентоспроможний корпус претендент≥в на ур¤дов≥ та адм≥н≥стративн≥ посади.
√оловна причина неусп≥шност≥ демократ≥в Ч у њхн≥й
власн≥й слабкост≥; вона ж не Ї лише њхньою виною, а б≥льше Ч насл≥дком
пол≥тичноњ нерозвиненост≥ сусп≥льства. ¬супереч ход¤чим у¤вленн¤м про надм≥рну
запол≥тизован≥сть населенн¤, соц≥олог≥чн≥ опитуванн¤ засв≥дчують, що б≥льш≥сть
населенн¤ або зовс≥м не ц≥кавитьс¤ пол≥тичним житт¤м, або маЇ про нього дуже
приблизне у¤вленн¤ ≥ що т≥льки менше третини його хоч ¤коюсь м≥рою причетн≥ до
всього спектру ≥нститут≥в громад¤нського сусп≥льства (в≥д пол≥тичних парт≥й до
спортивних орган≥зац≥й): дуже низький показник. —лабк≥сть пол≥тичних парт≥й ≥
нерозвинен≥сть ≥нститут≥в громад¤нського сусп≥льства можуть стати небезпечним
резервом нестаб≥льност≥.
Ќа тл≥ негативних соц≥ально-економ≥чних процес≥в, ¤к≥
в масов≥й св≥домост≥ нер≥дко парадоксальним чином повТ¤зуютьс¤ з д≥¤льн≥стю
нових пол≥тичних сил, демократ стаЇ подекуди непопул¤рною постат-
тю. «а цих умов немаЇ певност≥, що достроков≥
перевибори ¬ерхов ноњ –ади, заклики до ¤ких дужчають, дадуть дуже вт≥шн≥
результати ” вс¤кому раз≥, демократичним парт≥¤м доведетьс¤ р≥шуче актив≥зувати
свою д≥¤льн≥сть, поширити њњ за меж≥ ≥нтел≥генц≥њ та пол≥тизованоњ частини
город¤н, шукати звТ¤зк≥в з ширшими колами населенн¤ насамперед ≥з роб≥тництвом
≥ сел¤нством, ¤к≥ складають головну масу виборц≥в. ј це неможливо без
ірунтовноњ розробки соц≥ально-економ≥чних програм, ¤к≥ в б≥льшост≥ парт≥й та
рух≥в приблизн≥ ≥ риторично-об≥ц¤льн≥, а через те й не здатн≥ викликати дов≥ру.
ƒо реч≥, не важко пом≥тити, що численн≥ за¤ви, декларац≥њ, демарш≥
демократичних ≥ не вельми демократичних парт≥й майже вс≥ стосуютьс¤ поточних
пол≥тичних под≥й ≥ дуже р≥дко Ч питань соц≥ально-економ≥чноњ стратег≥њ.
ћоже, найважлив≥шим завданн¤м найближчого часу Ч на
загальну думку Ч залишаЇтьс¤ створенн¤ ”р¤ду нац≥ональноњ згоди чи
нац≥ональноњ дов≥ри, Ч ¤к спос≥б виходу з пол≥тичноњ кризи та актив≥зац≥њ
економ≥чноњ пол≥тики.
¬ир≥шенн¤ цього питанн¤ ускладнюЇтьс¤ неск≥нченними
розколами серед демократичних ≥ опозиц≥йних сил. «агалом хаотична пол≥тична
диференц≥ац≥¤ в сусп≥льств≥, ¤ке щойно скинуло з себе обруч≥ примусовоњ
Їдност≥, ¤вище природне ≥ спостер≥гаЇтьс¤ в ус≥х посткомун≥стичних та
нестаб≥л≥зованих сусп≥льствах. јле вражаЇ, по-перше, нев≥дпов≥дн≥сть м≥ж
шумливою ≥ калейдоскоп≥чною поверхнею пол≥тичного житт¤ сусп≥льства ≥ мовчазною
непрозорою аморфн≥стю глибин цього сусп≥льства; по-друге, в≥дсутн≥сть рац≥ональноњ
мотивац≥њ в розколах ≥ чварах, абсолютна перевага за≥деолог≥зованост≥ й
емоц≥йноњ персонал≥зац≥њ над концептуальн≥стю. ÷е ще можна зрозум≥ти, коли
др≥бн≥ ультраправ≥ групи, кожна з ¤ких оголошуЇ вс≥х ≥нших ≥ одна одну не менше
¤к зрадниками ”крањни, колот¤тьс¤, сказати б, без в≥дома украњнського народу,
¤кому немаЇ до них д≥ла.
јле г≥рше, коли не можуть знайти сп≥льноњ мови люди,
¤к≥ створили ≥ розбудували –ух, коли доходить до конфронтац≥њ м≥ж частиною –уху
≥ онгресом нац≥онально-демократичних сил. ћожна сумн≥ватис¤, чи Ї велик≥
п≥дстави дл¤ такоњ конфронтац≥њ. ¬ оц≥нц≥ нин≥шнього становища ≥ –ух, ≥
пол≥тичн≥ парт≥њ онгресу дуже близьк≥, х≥ба що –ух висловлюЇтьс¤ гостр≥ше.
‘актично багато сп≥льного ≥ в основних програмових вимогах –уху та онгресу. «рештою,
час покаже, наск≥льки вмотивованими ≥ глибокими Ї розходженн¤. якщо за ними
щось б≥льше, н≥ж емоц≥йно-психолог≥чн≥ настановленн¤ л≥дер≥в, ¤кщо декларуванн¤
незгод буде п≥дкр≥плене концептуальними розробками, Ч то це може п≥ти й на
користь украњнськ≥й демократ≥њ, збагачуючи баченн¤ сусп≥льних проблем,
розширюючи вар≥анти р≥шень, стимулюючи змагальн≥сть пол≥тичних сил.
јле хот≥лос¤ б под≥литис¤ двома м≥ркуванн¤ми. ”с≥м
зрозум≥ло, що нин≥шн¤ ”крањнська держава Ч далеко не та, ¤коњ ми хочемо, тобто
вона не в тому стан≥, ¤к нам хочетьс¤. јле ≥ншоњ ми сьогодн≥ не маЇмо. ¬≥д нас
ус≥х залежить зробити њњ кращою; в≥д пол≥тичних сил Ч зм≥цнити њњ тими
≥нститутами ≥ атрибутами, ¤ких њй бракуЇ, довести до к≥нц¤ процес убезпеченн¤
в≥д спроб реан≥мац≥њ ≥мперського —оюзу.
ќднак чуЇмо Ч ≥ не лише в побут≥ в≥д розчарованих
громад¤н, а й в≥д де¤ких опозиц≥йних пол≥тик≥в, Ч що ”крањнськоњ держави ще не
≥снуЇ, а те, що маЇмо, Ч парод≥¤ на державу. ƒобре, ¤кщо за такою позиц≥Їю
стоњть знанн¤ про спроби творенн¤ "справжньоњ" ”крањнськоњ держави ≥
в≥дпов≥дна д≥¤льна енерг≥¤. √≥рше, коли за цим Ч бажанн¤ повТ¤зати
державотворенн¤ з своњм ≥менем, починати ”крањну в≥д себе. ≤ ще г≥рше Ч коли
людина не припускаЇ ≥ншоњТ”крањни, н≥ж та, ¤коњ вона хоче. “ак≥ люди ладн≥, щоб
”крањни краще взагал≥ не було, ан≥ж вона буде не такою, ¤к њм у¤вл¤Їтьс¤. ÷е
про них давно сказав ¬¤чеслав Ћипинський, що њхнЇ гасло Ч "Ѕий ус≥х на
”крањн≥, хто не такий, ¤к ми". “ак≥ люди вже не раз губили реальну ”крањну
≥ можуть погубити знову.
≤ ще одне. ƒедал≥ част≥ше чуЇмо не вельми коректн≥, а
то й просто брутальн≥ закиди на адресу тих пол≥тичних д≥¤ч≥в, ¤к≥
еволюц≥онували в≥д конфронтац≥њ з колишньою верховною владою до конструктивноњ
участ≥ у творенн≥ нин≥шн≥х структур демократичноњ ”крањни при збереженн≥
власноњ позиц≥њ. ¬ чому т≥льки не звинувачують њх пол≥тичн≥ аутсайдери. ≤ не
хочуть прийн¤ти простого по¤сненн¤: що практична участь у державних структурах,
ставл¤чи пол≥тика перед ус≥Їю складн≥стю державних проблем, тим самим
ур≥вноважуЇ, рац≥онал≥зуЇ його позиц≥ю, а водночас даЇ можлив≥сть проводити њњ в
житт¤.
≤, може, саме на ірунт≥ активноњ практичноњ участ≥ в
державотворенн≥ можна прийти до ширшого порозум≥нн¤ р≥зних пол≥тичних сил.
¬загал≥ бажаноњ консол≥дац≥њ, на м≥й погл¤д, треба
шукати саме на р≥вн≥ практичноњ державотворчоњ д≥¤льност≥ в найширшому значенн≥
слова, д≥¤льност≥, п≥дпор¤дкованоњ загальнонац≥ональним ц≥л¤м, Ч а не на р≥вн≥
≥деолог≥њ, де ц≥лковита Їдн≥сть не т≥льки неможлива, а й непотр≥бна.
ћен≥ здаютьс¤ тривожним ¤вищем попул¤рн≥ нин≥ маренн¤
про ≥деолог≥чно зцементовану ”крањну. ћожна зрозум≥ти њх Ч вони Ї реакц≥Їю на
той ≥деолог≥чний вакуум, у ¤кому живе нин≥ значна частина нашого сусп≥льства.
„ерез те чуЇмо розмови про необх≥дн≥сть державноњ ≥деолог≥њ; дехто пропонуЇ на
цю роль ≥деолог≥ю украњнського нац≥онал≥зму.
ќднак ≥стор≥¤ засв≥дчуЇ, що будь-¤ка державна Ч обовТ¤зкова
Ч . ≥деолог≥¤ неминуче призводить до ≥деолог≥чного примусу, а то й пол≥тичного
терору проти власних громад¤н, до тотал≥таризму.
ўо ж до ≥деолог≥њ нац≥онал≥зму, то знову б постало
питанн¤: ¤ку саме з багатьох концепц≥й нац≥онал≥зму вважати ≥стинною? јле
нав≥ть наймодерн≥зован≥ш≥ з цих концепц≥й все-таки б≥льше в≥дпов≥дають умовам
нац≥онально-визвольноњ боротьби, н≥ж умовам державного буд≥вництва, надто в сусп≥льств≥
з багатонац≥ональним складом населенн¤, сусп≥льством, ¤ке хоче жити за
принципами демократ≥њ. ¬ незалежн≥й ”крањн≥ з њњ широким спектром
рег≥онально-пол≥тичних та рег≥онально-культурних в≥дм≥нностей, рел≥г≥йною
неоднор≥дн≥стю, неоднозначним ставленн¤м населенн¤ до багатьох под≥й минулого
та до сучасних пол≥тичних оц≥нок ≥ ор≥Їнтац≥й, практичною двомовн≥стю та
багатьма ≥ншими особливост¤ми Ч спроби зробити украњнський нац≥онал≥зм
державною ≥деолог≥Їю спричинилис¤ б лише до глибоких розкол≥в сусп≥льства за
нац≥ональною, територ≥альною та св≥тогл¤дною ознаками ≥ до розкол≥в у
середовищ≥ ≥нтел≥генц≥њ; не кажучи вже про небезпечну конфронтац≥ю з сус≥дн≥ми
народами.
ѕол≥тична та ≥деолог≥чна сфера повинн≥ залишатис¤
плюрал≥стичними; будь-¤ка ≥деолог≥¤ Ч справа в≥льного вибору особистостей або
певних соц≥ально-пол≥тичних груп. —проби навТ¤зуванн¤ моно≥деолог≥чност≥ Ч це
ви¤в глибоко закор≥неноњ психолог≥њ "б≥льшовизму" р≥зних кольор≥в.
Ќатом≥сть нац≥ональна визначен≥сть ”крањни може бути
забезпечена поЇднанн¤м етно-≥сторичних ц≥нностей з громад¤нськими, моральними,
гуман≥стичними ц≥нност¤ми вселюдськими. √армон≥ю цих ц≥нностей можна вм≥стити в
пон¤тт¤ нац≥ональноњ ≥дењ, безмежно ширшоњ за нац≥онал≥зм чи будь-¤ку ≥ншу
догматичну ≥деолог≥ю. —аме така позиц≥¤ забезпечуЇ усп≥шн≥ше й активн≥ше
протисто¤нн¤ т≥й хвил≥ шов≥н≥зму, рос≥йського нац≥онал≥зму, украњнофоб≥њ, ¤ка
накочуЇтьс¤ на нас ≥ззовн≥, але сп≥нюЇтьс¤ ≥ в де¤ких рег≥онах самоњ ”крањни.
„и можна розгл¤дати нац≥ю ¤к щось пост≥йне ≥
незм≥нне? Ќац≥њ перебувають у стан≥ перманентного переформуванн¤ Ч ≥ т≥льки
тод≥ вони життЇздатн≥. ћожливо, сьогодн≥ в≥дбуваЇтьс¤ формуванн¤ новоњ ¤кост≥
украњнськоњ нац≥њ Ч на принцип≥ державност≥, а не етн≥чност≥. онсол≥дуючою
≥деЇю в цьому процес≥ стаЇ ≥де¤ ”крањни ¤к в≥тчизни вс≥х громад¤н, ¤к≥ повТ¤зали
свою долю з украњнською землею ≥ причетн≥ до творенн¤ на ц≥й земл≥ сусп≥льства,
що в≥дпов≥дальне за продовженн¤ глибокоњ ≥сторичноњ традиц≥њ ≥ водночас за повТ¤занн¤
ц≥Їњ традиц≥њ ≥з стратег≥Їю св≥тового ≥сторичного розвитку.
“ака ”крањнська нац≥ональна держава дотримуватиметьс¤
принципу нац≥онального ≥нтересу та нац≥ональних пр≥оритет≥в у державному, а не
етн≥чному значенн≥ Ч ¤к це властиво сучасним розвиненим демократичним
державам.
÷¤ ”крањнська держава, маючи великий природний,
економ≥чний, культурний, ≥нтелектуальний потенц≥ал, спроможна зробити пом≥тний
внесок у св≥тову цив≥л≥зац≥ю, знайти належне м≥сце серед народ≥в ™вропи ≥
св≥ту, в≥д≥гравати неаби¤ку роль у рег≥он≥ —ередньо-—х≥дноњ ™вропи,
—ередземноморТ¤ ≥ Ѕлизького —ходу. Ќе виключено також, що вона зможе виконати ≥
певну св≥тову м≥с≥ю Ч показати приклад безкровноњ еволюц≥њ в≥д комун≥стичного
режиму до демократ≥њ, приклад мирного розвТ¤занн¤ складних м≥жнац≥ональних ≥
м≥ждержавних проблем, доброзичливост≥, а не ворожнеч≥ до сус≥д≥в.
—танетьс¤ так чи н≥ Ч залежатиме в≥д м≥ри
консол≥дац≥њ громад¤нства украњнськоњ нац≥њ-держави (маючи на уваз≥ п≥д
консол≥дац≥Їю не однор≥дн≥сть, а багатоман≥тн≥сть при усв≥домленн≥ сп≥льноњ
мети), а ¤коюсь м≥рою Ч ≥ в≥д зусиль кожного з нас.
олись не останн≥й з ф≥лософ≥в людства сказав, що
≥де¤ завжди була зганьблена, коли вона протиставл¤ла себе ≥нтересов≥. ≤стор≥¤
п≥дтвердила це ¤к незаперечний св≥й закон Ч ¤кщо йдетьс¤ про ц≥л≥ сусп≥льства.
ќтже, варто подбати про те, щоб дл¤ вс≥х громад¤н ”крањни ”крањна стала
життЇвим ≥нтересом. јле й ≥деЇю. Ѕо ≥нтерес без ≥дењ н≥куди не веде.
ўо ж до людей, ¤к≥ св≥домо присв¤чують себе справ≥
будуванн¤ ”крањни, то серед них дедал≥ м≥цн≥шаЇ переконанн¤, що сьогодн≥
м≥рилом громад¤нськост≥ Ї не патр≥отична риторика, не войовнич≥сть, не вм≥нн¤
щонайгостр≥ше висловитис¤ на адресу партократ≥в та ≥нших мерзенних ворог≥в
”крањни, Ч а здатн≥сть робити конкретн≥ справи або, принаймн≥, запропонувати
конструктивну думку дл¤ розвТ¤занн¤ т≥Їњ чи ≥ншоњ сусп≥льноњ проблеми.
ћи можемо ≥ повинн≥ сперечатис¤ м≥ж собою, не щад¤чи
самолюбства, проте забувати вс≥ незгоди й образи, коли треба обТЇднатис¤ в д≥њ
дл¤ ”крањни.
Ќашим дев≥зом мають стати слова одного ≥з добрих
син≥в ”крањни: хай згине моЇ ≥мТ¤, але хай живе ≥ благоденствуЇ ”крањна.
ѕопередн¤
√оловна
Ќаступна
|