–усиф≥кац≥¤ (росиф≥кац≥¤)
ѕопередн¤
√оловна
Ќаступна
XIII. Ќј÷≤ќЌјЋ№Ќ≈ ѕ»“јЌЌя ™ ¬ќƒЌќ„ј— ≤ ѕ»“јЌЌяћ
—ќ÷≤јЋ№Ќ»ћ, ѕ»“јЌЌяћ ¬—≈—¬≤“Ќ№ќ-≤—“ќ–»„Ќ»ћ
Ќеправом≥рним Ї протиставленн¤ нац≥ональним проблемам
соц≥альних ¤к, мовл¤в, важлив≥ших ≥ пекуч≥ших. Ќац≥ональн≥ проблеми завжди Ї
заразом ≥ проблемами соц≥альними, проблемами класово-пол≥тичноњ стратег≥њ. ÷е
стосувалос¤ ≥ стосуЇтьс¤ й украњнського питанн¤. Ќе кажу вже про
зовн≥шньопол≥тичний план, щодо ¤кого ≥ V конгрес ом≥нтерну за¤вив:
"”крањнське питанн¤ Ї одним з найважлив≥ших нац≥ональних питань —ередньоњ
™вропи, вир≥шенн¤ ¤кого диктуЇтьс¤ ≥нтересами пролетарськоњ революц≥њ ¤ку
ѕольщ≥, –умун≥њ ≥ „ехословаччин≥, так ≥ в ус≥х сус≥дн≥х крањнах" 210.
«вичайно, це м≥жнародне значенн¤ украњнського питанн¤ ще б≥льше зросло ¤к у звТ¤зку
з соц≥ал≥стичним буд≥вництвом у сус≥дн≥х крањнах ™вропи, так ≥ в звТ¤зку з
революц≥йним рухом та нац≥ональним буд≥вництвом в јз≥њ ≥ Ћатинськ≥й јмериц≥.
јле в даному раз≥ сл≥д задумуватис¤ ≥ над
внутр≥шньосоц≥альним аспектом украњнського нац≥онального питанн¤.
210 √ирчак ‘. Ќа
два фронта в борьбе с национализмом. ћ. Ч Ћ., 1930, с. 213 Ч 214.
Ћен≥н ≥ парт≥¤ завжди наголошували, ¤к важливо дл¤
пролетар≥ату, дл¤ соц≥ал≥стичного буд≥вництва усунути ту суперечн≥сть, що ≥снуЇ
в ”крањн≥ м≥ж украњнськомовним сел¤нством ≥ переважно рос≥йськомовним
пролетар≥атом, м≥ж украњнським селом ≥ русиф≥кованим м≥стом. ¬ цьому, зокрема,
—вобода, права, г≥дн≥сть, самосв≥дом≥сть Ч пон¤тт¤
непод≥льн≥.
≥ пол¤гав зм≥ст пол≥тики украњн≥зац≥њ. ѕролетар≥ат, промислове м≥сто повинн≥
були стати субТЇктом украњнськоњ культури ≥ на цьому ірунт≥ зм≥цнити союз ≥з
селом ≥ св≥й пров≥д селом. “аким чином, украњнська нац≥¤ повинна була стати повноправною
≥ повноц≥нною сучасною соц≥ал≥стичною нац≥Їю, а не ¤кимсь недорозвиненим
ембр≥оном, етнограф≥чною сировиною, що несе непередбачуван≥ ускладненн¤ дл¤
майбутнього. ”крањнська нац≥¤ повинна була ви¤вити своњ сили в величн≥й
соц≥ал≥стичн≥й державотворчост≥...
Ќа жаль, сьогодн≥ ми можемо констатувати х≥ба що
зростанн¤ дистанц≥њ м≥ж украњнськомовним селом ≥ рос≥йськомовним м≥стом. “≥льки
при ц≥лковит≥й в≥дсутност≥ будь-¤коњ пол≥тичноњ в≥дпов≥дальност≥ можна дивитис¤
на це спок≥йно ≥ не пом≥чати тих складних ≥ сумних дл¤ соц≥ал≥зму кол≥з≥й,
соц≥альних кол≥з≥й, ¤к≥ породжуЇ оц¤ мовнонац≥ональна суперечн≥сть м≥ж селом ≥
м≥стом в ”крањн≥. Ќе кажучи вже про суто побутовий, культурно-побутовий Ч теж
важливий Ч б≥к справи: хто не знаЇ, ск≥льки принижень ≥ знущань з боку
м≥сцевоњ публ≥ки зазнаЇ, скаж≥мо, с≥льська ж≥нка, прињхавши в справах до м≥ста.
¬загал≥ с≥льська людина, украњнець з села, та, зрештою, ≥ взагал≥ украњнець
(¤кий усв≥домлюЇ себе украњнцем) почуваЇ себе в м≥ст≥ в ”крањн≥ ¤к на чужин≥, "на
наш≥й, не своњй земл≥" (слова Ўевченка).
я певен, що в недалекому майбутт≥ марксистський
економ≥ст ≥ соц≥олог, анал≥зуючи причини сьогодн≥шн≥х труднощ≥в у нашому
с≥льському господарств≥, неодм≥нно знайде в числ≥ њх ≥ хвороблив≥
ненормальност≥ в стосунках м≥ж селом ≥ м≥стом, комплекс соц≥ально-культурноњ
нижчост≥ села, багатоман≥тну зневагу до села й с≥льськоњ людини (не формальну,
в оф≥ц≥оз≥, а фактичну, в житт≥), а в ”крањн≥ це ускладнюЇтьс¤ ≥ поглиблюЇтьс¤
нац≥ональним моментом, бол≥сною нац≥ональною р≥зницею м≥ж украњнським селом ≥
зрос≥йщеним м≥стом. ¬думливий ≥ тонкий анал≥з, мабуть, встановив би, що флюњди
нац≥ональноњ приреченост≥, в≥дсутн≥сть нац≥ональноњ перспективи, нац≥онального
розросту за меж≥ села, денац≥онал≥зуючий тиск "згори", з м≥ста, Ч не
останн≥й чинник у тому занепад≥ життЇактивност≥ ≥ в т≥й деморал≥зац≥њ,
збайдуж≥нн≥ й пи¤цтв≥, ¤к≥ нер≥дко можна спостер≥гати серед с≥льського
населенн¤ ≥ ¤к≥ й сам≥ по соб≥ Ї серйозною соц≥альною проблемою.
“ак само майбутн≥й соц≥олог в≥дзначить ≥ деморал≥зуючий
вплив мовно-нац≥ональноњ суперечност≥ м≥ж м≥стом ≥ селом ≥ на саме м≥сто, де
внасл≥док цього розвиваютьс¤, пом≥тно чи непом≥тно, ¤вища ≥ настроњ, повТ¤зан≥
з обТЇктивно колон≥зуючим, асим≥люючим ≥ "споживацьким" становищем
м≥ста серед туземноњ етнограф≥чноњ "сировини". ¬трачаЇтьс¤ в≥дчутт¤
кровного син≥вського звТ¤зку з≥ своЇю землею, з навколишн≥м народом. «гасаЇ
св≥дом≥сть своЇњ в≥дпов≥дальност≥ ≥ обовТ¤зк≥в перед ними, а натом≥сть
розвиваЇтьс¤ почутт¤ "свободи" в≥д ÷их обовТ¤зк≥в,
"зв≥льненост≥" в≥д сл≥д≥в походженн¤, нац≥ональноњ
"голизни". «в≥дси та готовн≥сть нахапатис¤ першого-л≥пшого
"шикарного" вбранн¤, криклива нап≥вкультура з претенз≥¤ми на
породист≥сть, "мерзость запустени¤"... “ому й виробл¤ютьс¤ рефлекси
безв≥дпов≥дальност≥, наплюв≥зму й непом≥тного або демонстративного хамства (аж
до знаменитого: "Ёй, ты, колхозник!", "“ы что Ч колхозник?",
"»звините его, он из села", "“ы
сначала научись говорить по-человечески", "кугуты" ≥ т. д. ≥ т.
п. Ч це все загальнов≥доме).
ƒе вже тут говорити про виробленн¤ почутт≥в
колектив≥зму, братерства, про усв≥домленн¤ себе ≥ кожного людиною серед людства
’ай же нарешт≥ задумаютьс¤ над цим, зокрема, шановн≥ гуман≥сти Ч "общечеловеки"
з "общерусской интеллигенции" в ”крањн≥, ¤к≥ любл¤ть поговорити про
загальнолюдське начало, але, по сут≥, сам≥ спри¤ють створенню атмосфери, в ¤к≥й
можливе таке топтанн¤ людськоњ г≥дност≥ й ц≥лоњ людськоњ ≥стоти з ус≥Їю
безл≥ччю людських драм, що зв≥дси випливаЇ... "јще кто речет, ¤ко люблю
Ѕога, а брата своего ненавидит, ложь есть..."
оли ¤кась нац≥¤ мовно розпадаЇтьс¤ на дв≥ частини, з
¤ких "нижчий" шар говорить питомою своЇю мовою, а "вищий"
Ч ≥ншою, засвоЇною, Ч в цьому завжди прихована велика соц≥альна проблема ≥
небезпека. —вого часу, бувши в Ѕрюссел≥, √ерцен звернув увагу на те, що
"культурна" частина бельг≥йц≥в говорить по-французькому, в той час ¤к
зневажене нею простолюдд¤ Ч no-фламандському. ” цьому √ерцен бачив величезну
несправедлив≥сть ≥ загрозу дл¤ демократ≥њ.
"Ќа этом-то раздвоении народа на два сло¤,
одного облитого светом и плавающего, как масло, над глубью, другого глубокого и
темного, окруженного мглой, срезались все революции".
≤ з величезною прониклив≥стю √ерцен переходить зв≥дси
до украњнського питанн¤, застер≥гаючи в≥д н≥бито усп≥шноњ л≥нгв≥стичноњ експанс≥њ-русиф≥кац≥њ.
"Ќачнем же, господа, прежде лингвистического
завоевани¤ народа южнорусского (тобто украњнського. Ч
I. ƒз.), с того, что отдадим ему его землю, а потом и посмотрим, как он
захочет говорить и учитьс¤" 211.
211 √ерцен ј. ѕо
поводу письма из ¬олыни. " олокол". Ћондон, 1861, ч. 116, с. 966.
ѕридив≥тьс¤, хто сьогодн≥ в ”крањн≥ говорить
по-украњнському ≥ хто по-рос≥йському. якщо ви чесна людина, ¤кщо ви вм≥Їте
бачити й осмислювати побачене, ¤кщо ≥стина дорожча дл¤ вас за вашу
засл≥плен≥сть ≥ передсуди, за "панство велике ≥ лакомство нещасне",
ви не можете не визнати, що мовний водод≥л Ї в ”крањн≥ разом ≥ соц≥альним, ≥
соц≥ально-культурним водод≥лом. ≤ х≥ба серце ваше не заболить ≥ душа ваша не
здригнетьс¤ за "униженных и оскорбленных"?
ј х≥ба оц≥ цифри, ¤к≥ наводилис¤ вище, Ч про
фактичне в≥дставанн¤ ≥ невиг≥дне становище украњнськоњ нац≥њ в р¤д≥ вир≥шальних
сфер сусп≥льноњ д≥¤льност≥, Ч х≥ба вони не Ї серйозними соц≥альними
проблемами, ¤к≥ потребують спец≥ального досл≥дженн¤?
Ќарешт≥, нац≥ональн≥ проблеми вписуютьс¤ також у
проблеми соц≥ал≥стичноњ демократ≥њ ≥ з ними взаЇмод≥ють. —вобода ≥ права
людськоњ особистост≥ звТ¤зан≥ щ≥льно ≥з свободою ≥ правами нац≥ональними, так
само ¤к г≥дн≥сть ≥ самосв≥дом≥сть людини звТ¤зана з г≥дн≥стю ≥ самосв≥дом≥стю
нац≥ональною, оск≥льки свобода, права, г≥дн≥сть, самосв≥дом≥сть Ч пон¤тт¤
непод≥льн≥. Ќац≥ональн≥ проблеми пр¤мо впираютьс¤ в проблеми самовр¤дуванн¤ й
народоправства. Ќац≥ональний розвиток ≥ нац≥ональна багатоман≥тн≥сть Ч це
самод≥¤льн≥сть ≥ багатоман≥тн≥сть житт¤, це його в≥чне розгортанн¤ ≥
збагаченн¤, а ц≥леспр¤моване державне н≥велюванн¤, зливанн¤, поглинанн¤ нац≥й,
тим б≥льше за деспотичним "предначертанием" Ч це торжество тупоњ
бюрократичноњ одноман≥тност≥, казарменост≥, мертвотност≥. ”же тому цей процес
денац≥онал≥зац≥њ й русиф≥кац≥њ Ї колосальним м≥нусом дл¤ справи соц≥ал≥стичного
демократизму ≥ маЇ обТЇктивно реакц≥йне значенн¤.
р≥м того, в≥н страшенно зб≥днюЇ комун≥стичне
сусп≥льство ≥ несе дл¤ нього непоправн≥ втрати. ћи говоримо, що нац≥ональне
питанн¤ п≥дпор¤дковане класов≥й боротьб≥, що воно частина загального питанн¤
боротьби за комун≥зм. омун≥зм веде до найб≥льшого матер≥ального ≥ духовного
багатства людства, до збереженн¤ ≥ намноженн¤ вс≥х його здобутк≥в. ќтже, треба
дорожити тим предивним багатством, ¤ке ¤вл¤Ї собою нац≥ональна багатолик≥сть
людства, р≥зноман≥тн≥сть його нац≥ональноњ д≥¤льност≥, що з нењ ≥ складаЇтьс¤
велике диво вселюдськост≥. “реба ним дорожити ≥ розвивати його. ј протилежна
пол≥тика Ч пол≥тика розбазарюванн¤, розхалтурюванн¤, "списуванн¤"
цих багатств на утиль, пол≥тика бюрократичного уодноман≥тнюванн¤,
"приведени¤ к одному знаменателю" Ч це злочин перед комун≥змом, ≥
майбутн≥ покол≥нн¤ не прост¤ть нам такого банкрутського спадку.
ѕопередн¤
√оловна
Ќаступна
|