–усиф≥кац≥¤ (росиф≥кац≥¤)
ѕопередн¤
√оловна
Ќаступна
XIV. ”–яƒ ”–—– я –≈„Ќ» Ќј÷≤ќЌјЋ№Ќќѓ ÷≤Ћќ—“≤:
…ќ√ќ ¬≤ƒѕќ¬≤ƒјЋ№Ќ≤—“№ «ј Ќј÷≤ё
¬ усьому св≥т≥ комун≥стичн≥ парт≥њ вважають себе
виразниками нац≥ональних ≥нтерес≥в своњх народ≥в. ≤ ¤кщо французьк≥ комун≥сти
пишуть на своњх прапорах знаменит≥ слова свого геро¤ ѕол¤ ¬ай¤на- утюрТЇ:
"ћи продовжуЇмо ‘ранц≥ю", Ч то чому б украњнським комун≥стам не
вз¤ти з них приклад ≥ не сказати: "ћи продовжуЇмо ”крањну"?
ўось н≥ одна (поза межами —–—–) соц≥ал≥стична нац≥¤
не ви¤вл¤Ї бажанн¤ зникнути з≥ св≥ту, самол≥кв≥дуватис¤ (шл¤хом чимраз дальшого
"зближенн¤", зв≥сно!) Ч на догоду аб≥ловсько-маланчук≥вському
докторсько-пол≥цейському "≥нтернац≥онал≥зму".
Ќатом≥сть, навпаки, кожна з них хоче утвердити себе ≥
¤кнайповн≥ше розкрити, кожна з них хоче бути в чомусь своЇму вз≥рцем дл¤ ≥нших,
кожна включаЇтьс¤ у всесв≥тнЇ "змаганн¤" соц≥ал≥стичних нац≥й за
своЇр≥дне ≥сторичне "самовираженн¤", неповторну
господарсько-культурну ≥сторичну творч≥сть, Ч ≥ це змаганн¤ за добру
нац≥ональну "славу" очолюють комун≥стичн≥ парт≥њ цих крањн.
"¬ галуз≥ куль тури немаЇ б≥льше чи менше
зд≥бних народ≥в. ЌемаЇ повноц≥нних ≥ неповноц≥нних народ≥в. ожен народ, хоч би
¤кий малий в≥н був, здатний ≥ може зробити св≥й ц≥нний внесок у загальну
скарбницю культури. Ќаш народ Ч малий народ, наша крањна
Ч маленька крањна. “им б≥льше зац≥кавлен≥ ми в тому, щоб
п≥двищувати свою квал≥ф≥кац≥ю, бо й через дес¤ть рок≥в ми не зможемо волод≥ти
такою величезною промислов≥стю, ¤кою волод≥ють велик≥ крањни, такими
багатствами, ¤к≥ Ї в ≥нших державах. ћи, одначе, можемо ≥ повинн≥ ма ти
можлив≥сть гордитис¤ св≥дом≥стю того, що ми волод≥Їмо внутр≥шньою культурою,
створюЇмо високохудожн≥ вз≥рц≥ в мистецтв≥ та в галуз≥ науки, ≥ тим, що наш
народ може стати прикладом дл¤ багатьох ≥нших народ≥в " (√. ƒимитров) 212.
212 ƒимитров √. »збранные
произведени¤. ћосква, 1957, т. 2, с. 676 Ч 677.
„и з≥йдуть коли-небудь з уст кер≥вник≥в –ад¤нськоњ
”крањни (великий сорокам≥льйонний народ!) бодай хоч трохи под≥бн≥ слова, слова
про те, що ≥стор≥¤ вготувала украњнськ≥й нац≥њ щось трохи краще, н≥ж
"добров≥льну" самол≥кв≥дац≥ю п≥д чињсь оплески?!
« численних за¤в ур¤д≥в ≥ парт≥й соц≥ал≥стичних крањн
™вропи та јз≥њ знаЇмо, що вони розгл¤дають себе ¤к речник≥в нац≥ональних
≥нтерес≥в своњх народ≥в ≥ найб≥льшим своњм ≥нтернац≥ональним обовТ¤зком
вважають максимальний розвиток економ≥ки, матер≥альноњ ≥ духовноњ культури
своњх нац≥й ¤к найреальн≥шого внеску в загальну справу комун≥зму. ÷≥лком
природно ≥ зг≥дно з духом марксизму ≥ комун≥зму ц≥ ур¤ди ≥ парт≥њ розгл¤дають
все, що шкодить економ≥ц≥ чи культур≥, престижев≥ чи г≥дност≥ нац≥њ, Ч ¤к
фактор негативний ≥ дл¤ ≥нших крањн, ≥ дл¤ вс≥Їњ ≥нтернац≥ональноњ справи
комун≥зму.
“о що ж: будете ≥ на пТ¤тдес¤тому, ≥ на с≥мдес¤т пТ¤тому,
≥ на сотому роц≥ рад¤нськоњ влади зн≥мати з роботи людей за л≥тературн≥ вечори; якби можна було соб≥ у¤вити, що в одн≥й з цих крањн, у ѕольщ≥, або в
”горщин≥, або в Ѕолгар≥њ тощо, було в≥дзначено факт к≥льк≥сного зменшенн¤
нац≥њ, асим≥л¤ц≥њ њњ значноњ частини, або мовно-нац≥ональн≥ суперечност≥ м≥ж
м≥стом ≥ селом, або факт неблагополучного становища нац≥ональноњ мови, занепаду
нац≥ональноњ культури, або брак найпотр≥бн≥шоњ л≥тератури нац≥ональною мовою,
або пор≥вн¤но низький в≥дсоток ≥ р≥вень нац≥ональних кадр≥в, Ч це, безумовно,
дуже стурбувало б ур¤ди в≥дпов≥дних крањн, ≥ вони, безумовно, вжили б р≥шучих
заход≥в дл¤ того, щоб вивести св≥й народ з такого становища, з нац≥ональноњ
кризи. “им часом нев≥домо, ¤к ур¤д ”крањнськоњ –ад¤нськоњ —оц≥ал≥стичноњ
–еспубл≥ки реагуЇ на таке, саме таке становище своЇњ нац≥њ в —оюз≥ –—–, —оюз≥,
¤кий дл¤ того й був створений, щоб захищати ≥нтереси, в тому числ≥ й
нац≥ональн≥, кожноњ республ≥ки.
ўе 1913 року в " ритичних зам≥тках з
нац≥онального питанн¤" Ћен≥н писав:
"Ѕезсумн≥вно, нарешт≥, що дл¤ усуненн¤
вс¤кого нац≥онального гн≥ту надзвичайно важливо створити автономн≥ округи, хоча
б зовс≥м невеликого розм≥ру, з ц≥льним, Їдиним, нац≥ональним складом, причому
до цих округ≥в могли б "т¤ж≥ти" ≥ вступати з ними у зносини ≥ в≥льн≥
союзи вс¤кого роду, члени даноњ нац≥ональност≥, розс≥¤н≥ по р≥зних к≥нц¤х
крањни або нав≥ть земноњ кул≥. ¬се це безперечно, все це можна заперечувати
т≥льки з зашкарубло-бюрократичноњ точки зору"
213.
“епер ми маЇмо не те що автономну округу, а власну
нац≥ональну державу, з власним нац≥ональним ур¤дом, але цей ур¤д не дбаЇ н≥ про
збереженн¤ нац≥онального етн≥чного складу населенн¤ своЇњ крањни (процент
украњнц≥в в ”крањн≥, особливо украњнц≥в за мовою, неухильно знижуЇтьс¤); н≥ про
украњнське нац≥онально-культурне обличч¤ республ≥ки; н≥ про забезпеченн¤ њњ
нац≥ональними кадрами; н≥ про забезпеченн¤ нац≥ональних ≥нтерес≥в багатьох
м≥льйон≥в украњнц≥в в ≥нших республ≥ках —оюзу (¤к це робл¤ть, хоча б частково,
ур¤ди прибалт≥йських республ≥к, ¤к≥ п≥дтримують, прим≥ром, нац≥ональн≥
"студентськ≥ земл¤цтва" в ћоскв≥, тод≥ ¤к украњнц¤м у цьому
в≥дмовлено); н≥ про "прит¤гуванн¤... член≥в даноњ нац≥ональност≥,
розс≥¤них по р≥зних к≥нц¤х... земноњ кул≥" 214, ¤к це робить,
скаж≥мо, соц≥ал≥стична ѕольща (украњнець в —–—– нав≥ть н≥чого не знаЇ,
наприклад, про пол≥тичне ≥ культурне житт¤ м≥льйон≥в трудових украњнц≥в за
кордоном).
213 Ћен≥н ¬. ≤. ѕовн.
з≥бр. тв., т. 24, с. 144.
214 “ам само.
як про далеке й неймов≥рне минуле д≥знаЇмос¤ про т≥
часи, коли ѕленум ÷ ѕ(б)”, захищаючи права украњнських республ≥канських
орган≥в перед зверхцентрал≥заторськими тенденц≥¤ми московських установ, приймав
так≥ р≥шенн¤:
"ƒоручити ѕол≥тбюро практично вивчати вс≥
конкретн≥ факти порушенн¤ конституц≥њ та неправильного проведенн¤ њњ з боку
союзних наркомат≥в та ≥нших центральних установ, поставивши питанн¤ про те в ÷
¬ ѕ(б), а також вести дальшу роботу в справ≥ обТЇднанн¤в межах ”–—– вс≥х
сум≥жних з нею територ≥й з украњнською б≥льш≥стю населенн¤, що вход¤ть до
–ад¤нського —оюзу" 215
. јбо коли в допов≥д≥ на X зТњзд≥ ѕ(б)” говорилос¤:
"ћи ставимо своњм завданн¤м ≥ ставимо питанн¤
перед ¬ ѕ(б) про державне обТЇднанн¤ ”крањни, Ч у
урщин≥, в зах≥дн≥й частин≥ ¬орон≥жчини ≥ т. д. ÷е украњнське населенн¤... не
маЇ достатнього обслуговуванн¤ своњх нац≥ональних потреб" 216.
јбо ще т≥ часи, коли ћ. —крипник на XII зТњзд≥ – ѕ(б)
порушував питанн¤ про с≥м м≥льйон≥в украњнц≥в в ––‘—–:
"”краинцы в —оветском —оюзе занимают не
только территорию ”краинской —оветской —оциалистической –еспублики, но
размещены и по территории остальных республик, достига¤ в –—‘—– численности
свыше 7 млн человек. ѕосмотрим, как обслуживаютс¤ эти 7 млн населени¤... мы
имеем... всего 500 школ на украинском ¤зыке и затем всего два техникума типа
средних учебных заведений, причем существование школ этих находитс¤ сейчас под
вопросом... я не думаю, чтобы такой процент удовлетвор¤л
культурно-просветительные нужды этого украинского населени¤ и был признан в
какой-нибудь мере благополучием. ќчевидно, здесь практика наша расходитс¤ с на
шей теорией. Ќеобходимо по этому вопросу, чтобы наши тезисы воплощались в жизнь
надлежащим образом" 217
.
215 "Ўл¤хи
розвитку украњнськоњ пролетарськоњ л≥тератури с. 350.
216 "X зТњзд
ѕ(б)”...", с. 444.
217 "XII съезд
– ѕ(б)...". с. 522-523.
“епер, через сорок рок≥в, вже не доводитьс¤ говорити
про школи й техн≥куми Ч це "ультранац≥онал≥стична" мр≥¤. јле хай би
ур¤д ”–—– подбав хоча б про те, щоб м≥льйони украњнц≥в за межами ”крањни, в
––‘—–, одержували бодай ¤кусь к≥льк≥сть украњнських газет, журнал≥в, книг,
рад≥опередач. (јдже рос≥¤ни на територ≥њ ”–—– ц≥лком забезпечен≥ пресою ≥
л≥тературою, ¤ка не т≥льки ввозитьс¤ з –ос≥њ, а й широко видаЇтьс¤ в ”крањн≥:
так само вони забезпечен≥ й школою, ≥ вищою осв≥тою рос≥йською мовою). ѕоки що,
незважаючи на багатор≥чн≥ домаганн¤ —п≥лки письменник≥в ”крањни, справа тут
обмежилас¤ тим, що на ц≥лину та в де¤к≥ кубанськ≥ школи послано невеличк≥
б≥бл≥отечки, з≥бран≥ л≥тераторами.
Ќав≥ть таких ось, прим≥ром, др≥бниць ур¤д ”крањни не
може полагодити: в соц≥ал≥стичн≥й ѕольщ≥ й соц≥ал≥стичн≥й „ехословаччин≥ та
невелика к≥льк≥сть украњнського люду, що там живе, видаЇ чимало книжок ≥
пер≥одичних видань украњнською мовою. ѕридбати њх можуть украњнц≥ в усьому
св≥т≥, а от украњнець в ”–—– не може. ’оч в ”–—– можна передплатити вс≥ ≥нш≥
неукрањнськ≥ виданн¤ з ѕольщ≥ та „ехословаччини. ≤ ск≥льки в ц≥й справ≥ не
запитувано в≥дпов≥дн≥ органи ”–—–, н≥чого не виходить.
ўо вже казати про серйозн≥ш≥ справи!
Ќе додержуючись лен≥нських принцип≥в нац≥ональноњ
пол≥тики та нац≥онального буд≥вництва, не виконуючи своњх власних закон≥в та
постанов, прийн¤тих у двадц¤т≥ роки ≥ не скасованих дос≥, не забезпечуючи
повноти нац≥онально-культурного житт¤ украњнського народу ≥ фактичноњ р≥вност≥ украњнськоњ
культури й мови, занедбавши справу нац≥онально-культурного буд≥вництва ≥
справд≥ ≥нтернац≥онал≥стського вихованн¤, ур¤д ”крањнськоњ –—– тим самим не
виконуЇ своњх пр¤мих обовТ¤зк≥в перед украњнським народом, в≥д ≥мен≥ ¤кого д≥Ї
≥ коштами ¤кого диспонуЇ ≥ ¤кому п≥дзв≥тний; не виконуЇ своњх обовТ¤зк≥в перед
св≥товим комун≥стичним рухом ≥ майбутн≥м комун≥стичним сусп≥льством, в
≥нтересах ¤ких потр≥бний максимальний розвиток кожноњ соц≥ал≥стичноњ нац≥њ,
ц≥лковите здоровТ¤ вс≥х нац≥ональних член≥в великоњ комун≥стичноњ с≥мТњ.
“е, про що ми тут сказали, далеко не вичерпуЇ ≥
найголовн≥ших чи найочевидн≥ших проблем ≥ факт≥в, що стосуютьс¤ сьогодн≥шнього
нац≥онального становища ”крањни. јле ≥ з цього вже видно, ¤ке це становище
складне, ненормальне ≥ т¤жке, у повному значенн≥ слова Ч драматичне.
≤ немаЇ н≥чого дивного й неспод≥ваного Ч а т≥льки
природне й законом≥рне Ч в тому, що дедал≥ б≥льше людей по вс≥й ”крањн≥
починають в≥дчувати глибоку тривогу за долю своЇњ нац≥њ. ќсобливо г≥рк≥ ≥ часто
суперечн≥ рефлекс≥њ народжуютьс¤ у значноњ частини молод≥. —в≥дченн¤м цього Ї ≥
численн≥ ≥ндив≥дуальн≥ та колективн≥ листи до р≥зних установ, редакц≥й тощо; ≥
величезна к≥льк≥сть рукописноњ, переважно анон≥мноњ поез≥њ та публ≥цистики, що
"ходить по руках" (ц¤ масова продукц≥¤ часто нањвна ≥ невправна, але
в н≥й "крик душ≥"); ≥ р≥зн≥ л≥тературн≥ вечори та дискус≥њ, так часто
заборонюван≥ (ск≥льки вже постанов приймалос¤ парт≥йними ≥нстанц≥¤ми проти цих
вечор≥в ≥ ск≥льки людей за них покарано!); ≥ той глухий, не¤сний рух ≥
збудженн¤, що скр≥зь в ”крањн≥ в≥дчуваЇтьс¤ серед украњнськоњ молод≥. ј
посередн≥м св≥дченн¤м "неблагополучност≥" Ї ¤вне розширенн¤ штат≥в С
гар¤чкова актив≥зац≥¤ орган≥в ƒЅ, ¤ким чомусь передоручено наш. ональну
пол≥тику в ”крањн≥.
” 1923 роц≥ на XII зТњзд≥ – ѕ(б) один ≥з делегат≥в
говорив:
"Ќеужели же мы будем заставл¤ть чекистов
следить за тем, чтобы инородцы изучали русский ¤зык? ¬едь за родным ¤зыком и за
родной школой идет национальное сознание, а за национальным сознанием идет
желание знать, куда идет кресть¤нский рубль"
218.
Ќе знаю, чи стежать зараз чек≥сти за вивченн¤м
рос≥йськоњ мови јле ¤к "усердно" ≥ з "пристрастием" стежать
вони (а вт≥м, не будемо називати романтичним словом "чек≥ст"
жалюг≥дних сексот≥в ≥ стукач≥в) за мовою украњнською ≥ вс≥м, що з нею повТ¤зане,
Ч про це багатенько може розпов≥сти кожен, хто до нењ причетний. ћожна в раз≥
потреби списати на цю тему чималенький зошит, бо ж зворушлива оп≥ка ƒЅ над
справами украњнськоњ культури триваЇ не один р≥к ≥ об≥ймаЇ р≥зн≥ форми "роботи".
ѕравда, серед ус≥х цих форм останн≥м часом забираЇ гору одна: зубодробильна Ч "запретить,
пресечь, изолировать"...
адеб≥стський розгул пробують виправдати
обивательськими теревен¤ми про "украњнський буржуазний нац≥онал≥зм"
(п≥д ¤ким розум≥Їтьс¤ вс¤ке в≥дхиленн¤ в≥д зрусиф≥кованого стандарту). √оворити
про загрозу нац≥онал≥зму з боку нац≥њ, ¤ка масово русиф≥куЇтьс¤, Ч це все
одно, що кричати: "таскать вам не перетаскать" на похоронах (памТ¤таЇте,
в ¤кому контекст≥ вживав ц≥ слова Ћен≥н?) 219.
218 "XII съезд
– ѕ(б)...", с. 438.
219 Ћен≥н ¬. ≤ ѕовн.
з≥бр. тв.. т. 30, с. 330.
ѕригадуЇтьс¤ ≥ казочка про того доброд≥¤, що перший
волав: "Ћов≥ть злод≥¤!" јле коли нав≥ть ¤к≥сь ви¤ви нац≥онал≥зму з
боку ¤коњсь частини украњнц≥в справд≥ Ї, то, по-перше, треба розкривати њх
конкретно й публ≥чно, а не напускати туману з мильних бульбашок на забавки
обивателев≥; по-друге, треба ж подумати, що њх, ц≥ ви¤ви нац≥онал≥зму, породжуЇ
на сорок девТ¤тому роц≥ рад¤нськоњ влади. ћоже, справд≥, щось негаразд у нашому
житт≥, в наш≥й пол≥тиц≥? Ѕо це т≥льки дл¤ найтуп≥шого обивател¤ кадеб≥сти
можуть пускати верс≥ю про американськ≥ долари, а сам≥ ж вони не можуть у це
пов≥рити, бо краще, н≥ж будь-хто ≥нший, знають, що це не так. “реба хоч трохи
знати ≥ шанувати Ћен≥на, знати його пр¤му вказ≥вку: про недопустим≥сть
формальноњ постановки питанн¤ про нац≥онал≥зм "вообще", вказ≥вку про
два роди нац≥онал≥зму, про те, що джерело м≥сцевого нац≥онал≥зму Ч рос≥йський
великодержавний шов≥н≥зм, ≥ щоб л≥кв≥дувати кор≥нн¤ першого, тре-
ба боротис¤ з другим. “реба хоч трохи рахуватис¤ з
пр¤мими постановами парт≥йних зТњзд≥в, ¤к≥ спец≥ально займалис¤ цими питанн¤ми,
Ч щоб не було самод≥¤льного головот¤пства ≥ сатрапського
"искоренительства":
"ѕоскольку пережитки национализма ¤вл¤ютс¤
своеобразной формой обороны против великорусского шовинизма, решительна¤ борьба
с великорусским шовинизмом представл¤ет вернейшее средство дл¤ преодолени¤
националистических пережитков " 220
.
220 "XII съезд
– ѕ(б)...", с. 647.
” нас же н≥¤коњ боротьби з цим шов≥н≥змом не
ведетьс¤, навпаки, в≥н вс≥л¤ко роздмухуЇтьс¤ ≥, маскуючись п≥д ≥нтернац≥онал≥зм
та комун≥стичний св≥тогл¤д, вит≥сн¤Ї њх; натом≥сть ус¤кий найелементарн≥ший
протест проти нього, проти жорстокого обмолочуванн¤ нац≥ональноњ г≥дност≥ зразу
ж "бд≥тельно" ф≥ксуЇтьс¤, тавруЇтьс¤ ¤к буржуазний нац≥онал≥зм, а
пот≥м довго ≥ занудно "викор≥нюЇтьс¤".
÷е "викор≥нюванн¤" далеко не зводитьс¤ до
проведених останн≥м часом арешт≥в, обшук≥в ≥ допит≥в, хоч у них воно ≥ знайшло
тепер св≥й найодверт≥ший ≥ найганебн≥ший ви¤в.
"‘≥скальна" (вираз Ћен≥на) морока
останнього часу св≥дчить перш за все про м≥зерн≥сть пол≥тичного глузду њњ
зачинщик≥в. ажуть, що ц≥ поважн≥ чини ламають тепер голову над фатальним
питанн¤м: Ї в ”крањн≥ п≥дп≥льна орган≥зац≥¤ нац≥онал≥ст≥в чи немаЇ (розум≥ючи
п≥д "нац≥онал≥стами" тих, хто мислить не так, ¤к вони, а тому њм не
подобаЇтьс¤) ≥ ¤к таку орган≥зац≥ю скомпонувати ≥з заарештованих?
ѕроблема м≥ф≥чноњ орган≥зац≥њ Ч це пл≥д ц≥лковитого
нерозум≥нн¤ реальних процес≥в, пл≥д бюрократично-кадеб≥стськоњ в≥д≥рваност≥ в≥д
житт¤, пл≥д каб≥нетно-кел≥йного стилю мисленн¤. ÷е пл≥д профес≥йно-озлобленого
≥гноруванн¤ живих нац≥онально-культурних потреб украњнського народу. ÷е
водночас ≥ переб≥льшенн¤, ≥ применшенн¤ того, що в≥дбуваЇтьс¤.
ѕереб≥льшенн¤: тому що т≥ ¤вища, ¤к≥ так турбують
ƒЅ, Ч це поодинок≥ спорадичн≥ ексцеси стих≥йного пор¤дку, а заарештован≥ Ч просто
люди, ¤к≥ звернули на себе увагу функц≥онер≥в або сексот≥в своЇю легальною
д≥¤льн≥стю, але за ¤кими зовс≥м не стоњть ¤кийсь другий, консп≥ративний план.
ѕрименшенн¤: тому що йдетьс¤ не про ¤кусь орган≥зац≥ю
чи групу ос≥б, а про щось незм≥рно б≥льше ≥ глибше Ч про стих≥йн≥ ≥
р≥знор≥дн≥, ¤к≥ всюди сам≥ собою виникають, процеси "самозахисту"
нац≥њ перед лицем очевидноњ перспективи зникненн¤ ≥з с≥мТњ людства.
‘. ≈нгельс не раз говорив про "неминуч≥сть
боротьби кожного народу за своЇ нац≥ональне ≥снуванн¤" 221, про
те, що коли виникаЇ загроза нац≥ональному ≥снуванню, то "боротьба за
в≥дновленн¤ нац≥онального ≥снуванн¤ забиратиме вс≥ сили" 222.
÷е пост≥йне самов≥дновленн¤, самозбереженн¤,
самозахист Ч могутн≥й колективний ≥нстинкт народу, непозбутн¤ позасв≥дома
природна сила, ¤к ≥нстинкт самозбереженн¤ вс¤кого орган≥зму.
ќсь ц≥ сили нац≥онального ≥снуванн¤ ≥ пробиваютьс¤
стих≥йно ≥ непередбачено всюди, ставл¤чи незбагненн≥ загадки тупооким стратегам
"единообрази¤" ≥ перекидаючи вс≥ ≥стор≥ософськ≥
"предначертани¤" щедр≥нських градоначальник≥в.
221 Ћист ‘.
≈нгельса до Ѕебел¤ ј. в≥д 16 грудн¤ 1879 року. . ћаркс ≥ ‘. ≈нгельс.
“вори, т. 34. с. 331.
222 Ћист ‘.
≈нгельса до . ћаркса в≥д 15 серпн¤ 1870 р . ћаркс ≥ ‘. ≈нгельс. “вори,
т. 33, с. 31.
—или ц≥ незглибим≥ й невичерпн≥, допильнувати й
сконтролювати њх неможливо н≥ при ¤к≥й техн≥ц≥ пол≥тичного стеженн¤.
≤ це не т≥льки етнограф≥чна сила. —кр≥зь ≥ всюди
щодал≥ зростаЇ соц≥ал≥стична нац≥ональна св≥дом≥сть украњнц¤. ¬она нев≥дд≥льна
в≥д людського самоп≥знанн¤. ¬она ≥ дал≥ пробуджуватиметьс¤ ≥ зростатиме п≥д
д≥Їю могутн≥х чинник≥в. ¬ м≥ру господарського ≥ сусп≥льного розвитку й прогресу
демократизуЇтьс¤ соц≥альне житт¤ ≥ на цьому грунт≥ п≥дноситьс¤ людська г≥дн≥сть
≥ самоусв≥домленн¤. ристал≥зуютьс¤ громад¤нськ≥ пон¤тт¤ ≥ почутт¤, всюди
випростуЇтьс¤ людина. «ростаЇ осв≥чен≥сть ≥ культурн≥сть украњнського
населенн¤, за чим неминуче йде б≥льш чи менш св≥доме бажанн¤ визначити себе в
св≥т≥. ѕол≥пшуЇтьс¤ матер≥альне становище украњнського села, ¤ке тепер даЇ
б≥льше молод≥, не прибитоњ злидн¤ми ≥ не затурканоњ, а св≥жоњ, сильноњ ≥
гордоњ, готовоњ обстоювати своЇ нац≥ональне обличч¤. (ѕодив≥тьс¤, наприклад, на
тепер≥шн≥х випускник≥в с≥льських шк≥л, що поступають до вуз≥в, ≥ пор≥вн¤йте њх
з тими, ¤к≥ були дес¤ть рок≥в тому). ƒедал≥ б≥льша частина м≥ськоњ молод≥ (Ї
вона ≥ в вузах, ≥ в школах, ≥ на заводах) удаЇтьс¤ до моральних ≥ духовних
шукань, бо в≥дчуваЇ, що њњ в чомусь обдурили ≥ щось св¤те в≥д нењ приховали.
(ѕамТ¤таЇте, ¤к остомаров висловив своЇ перше враженн¤ в≥д поез≥њ Ўевченка:
"я побачив, що муза Ўевченка роздирала зав≥су народного житт¤, ≥ страшно,
≥ солодко, ≥ бол¤че, ≥ ц≥каво було зазирнути туди... “арасова муза прорвала
¤кийсь п≥дземний заклеп, вже к≥лька в≥к≥в замкнений багатьма замками,
запечатаний багатьма печат¤ми, засипаний землею, навмисне зораною ≥ зас≥¤ною,
щоб заховати в≥д нащадк≥в нав≥ть гадку про м≥сце, де знаходитьс¤ п≥дземна порожнеча")
223. “ис¤чею п≥зних дор≥г ц¤ молодь приходить до в≥дчутт¤ ”крањни.
÷¤ соц≥ал≥стична нац≥ональна св≥дом≥сть, ц¤
впевнен≥сть у своЇму прав≥ й обовТ¤зку в≥дпов≥дати перед людством за свою
соц≥ал≥стичну нац≥ю, це бажанн¤ бачити соц≥ал≥стичну ”крањну реально ≥снуючою ≥
справд≥ р≥вною серед соц≥ал≥стичних крањн, бачити њњ ¤к нац≥ональну реальн≥сть,
а не ¤к адм≥н≥стративно-географ≥чну припов≥дку та бюрократичну притичину
п≥дсилюютьс¤ ≥ р¤дом генеральних фактор≥в св≥товоњ ≥стор≥њ та св≥тового
комун≥стичного руху. ƒосить назвати ≥сторичний досв≥д бурхливого розкв≥ту
соц≥ал≥стичних нац≥й ™вропи, п≥днесенн¤ й оздоровленн¤ њхнього нац≥онального
самопочутт¤ Ч та елементарне пор≥вн¤нн¤, що напрошуЇтьс¤ саме собою, становища
”крањни з њхн≥м становищем; крах убогого у¤вленн¤ про безнац≥ональн≥сть,
безнац≥ональну однозначн≥сть комун≥стичного сусп≥льства п≥д тиском реальноњ
≥сторичноњ д≥йсност≥, реальноњ ≥сторично-нац≥ональноњ багатоликост≥ комун≥зму;
чимраз ширше й зац≥кавлен≥ше ознайомленн¤ рад¤нського читача з живою
всесв≥тньою комун≥стичною теор≥Їю, з теоретичними прац¤ми, з ≥де¤ми
марксист≥в-лен≥нц≥в у всьому св≥т≥, ¤к≥ ви¤вл¤ютьс¤ набагато глибшими,
люд¤н≥шими ≥ приваблив≥шими, н≥ж сьогодн≥шн¤ наша газетна жуйка; нарешт≥,
п≥днесенн¤ нац≥ональних рух≥в ≥ нац≥ональних ц≥нностей у всьому св≥т≥, в тому
числ≥ ≥ в ™вроп≥. Ќедавно "ѕравда" справедливо писала про те, що
значенн¤ нац≥онального фактора зросло нав≥ть у найрозвинен≥ших промислово
крањнах; наш≥ газети схвально цитували тверез≥ слова де √олл¤, що так аріументував
проти план≥в "обТЇднанн¤ ™вропи":
"ќбТЇднана ™вропа через в≥дсутн≥сть руш≥йних
сил, ¤кими Ї суверен≥тет народ≥в ≥ в≥дпов≥дальн≥сть держав, була б автоматично
п≥дкорена заокеанському покровителю. “од≥ залишилис¤ б, звичайно, французьк≥
роб≥тники, сел¤ни, ≥нженери, професори, службовц≥, депутати, м≥н≥стри, але не
було 6 б≥льше ‘ранц≥њ... Ќайвищий ≥нтерес людського роду велить, щоб кожна
нац≥¤ сама несла за себе в≥дпов≥дальн≥сть, була захищена в≥д ус¤ких, пос¤гань,
д≥стала б допомогу в своЇму розвитку, не обумовлену п≥дкоренн¤м"
224.
223 остомаров
ћ. 1. ≤з статт≥: —погади про двох мал¤р≥в, кн. "—в≥това велич
Ўевченка", .. 1964, т. 1. с. 101 Ч 102.
224 ¬иступ де √олл¤
по рад≥о ≥ телебаченню. "–ад¤нська ”крањна". 1965, 29 кв≥тн¤.
јле найдивовижн≥ший факт навела нещодавно
"Ћ≥тературна ”крањна" (минулого року про це писалос¤ ≥ в "«а
рубежом"): валл≥йська мова, ¤ка вважалас¤ вимираючою ≥ ¤кою 1921 року в
Ѕритан≥њ говорило 930 тис¤ч, тепер стаЇ державною мовою ”ельсу, оск≥льки нею
говор¤ть вже три м≥льйони! 225
” всьому св≥т≥ нац≥њ не в≥дмирають, а навпаки Ч розвиваютьс¤
≥ набирають сили, щоб найб≥льше дати людству, щоб найб≥льше внести у виробленн¤
загальнолюдських ц≥нностей. ≤ особливо соц≥ал≥стичн≥ нац≥њ.
≤ украњнська нац≥¤ не стане в≥дщепенцем роду людського.
¬же не раз ≥ не два в ≥стор≥њ украњнське питанн¤
оголошували не≥снуючим, а украњнську нац≥ю вигаданою (незм≥нно припл≥таючи сюди
марки, шил≥нги, франки, долари ≥ т. п.). —вого часу нав≥ть —тал≥н висм≥ював
таку "≥стор≥ософ≥ю", зроджену в бездонних моральних "омутах
отечественного града √лупова":
"«десь ¤ имею записку о том, что мы,
коммунисты, будто бы насаждаем белорусскую национальность искусственно. Ёто
неверно, потому что существует белорусска¤ национальность, у которой имеетс¤
свой ¤зык, отличный от русского, в виду чего подн¤ть культуру белорусского
народа можно лишь на родном его ¤зыке. “акие же речи раздавались лет п¤ть тому
назад об ”краине, об украинской национальности. ј недавно еще говорилось, что
украинска¤ республика и украинска¤ национальность Ч выдумка
немцев. ћежду тем ¤сно, что украинска¤ национальность существует, и развитие ее
культуры составл¤ет об¤занность коммунистов. Ќельз¤ идти против истории" 226.
225 Ќарешт≥ Ч визнанн¤,
"Ћ≥тературна ”крањна". 1965, «ќ листопада.
226 "X съезд
– ѕ(б)...". с. 213.
ѕот≥м в≥н забув своЇ власне застереженн¤ ≥ почав
нищити украњнську нац≥ю. ≤ що ж? ≥лька м≥льйон≥в украњнц≥в винищив, але нац≥њ
не знищив. ≤ н≥хто, ≥ н≥¤к не знищить.
"Ќельз¤ идти против истории" Ч н≥ з
"каленым железом", н≥ з шовковою вуздечкою "двомовност≥".
ƒарма йти проти живого житт¤, Ч нав≥ть з арм≥Їю ф≥скал≥в ≥ стукач≥в, Ч з ними
прийдеш хтознакуди, але напевно не до комун≥зму.
¬ комун≥зм не можна гратис¤: його треба або проводити
в житт¤, або зрадити в ≥мТ¤ "неделимой" казарми.
ѕом≥ркуймо спок≥йно: ¤к≥ Ї перспективи в нин≥шньоњ
нац≥ональноњ пол≥тики ≥ ¤к≥ переваги вона даЇ? „и ц≥ переваги, ¤кщо вони
справд≥ Ї, так≥ значн≥, що компенсують от≥ катастроф≥чн≥ втрати, про ¤к≥
говорилось вище, чи виплачуЇтьс¤ ними в≥дступ в≥д марксизму-лен≥н≥зму?
—уд¤чи з де¤ких туманних оф≥ц≥йних припов≥док,
нин≥шн¤ пол≥тика денац≥онал≥зац≥њ та русиф≥кац≥њ, "приведени¤ к одному
знаменателю", повТ¤зана передус≥м з доконечною потребою, мовл¤в, високого
ступен¤ централ≥зац≥њ дл¤ забезпеченн¤ надзвичайних масштаб≥в буд≥вництва та
високих темп≥в економ≥чного розвитку. ћожливо, декому так ≥ здаЇтьс¤, що
надцентрал≥зац≥¤ зручн≥ша, ефективн≥ша ≥ т. д.
јле, по-перше, не все те справд≥ корисн≥ше, що
здаЇтьс¤ зручн≥шим. ўе на XII зТњзд≥ – ѕ(б) застер≥галос¤:
"Ќаши центральные органы начинают смотреть на
управление всей страной с точки зрени¤ их канцел¤рских удобств. онечно,
неудобно управл¤ть двадцатью республиками, а вот если бы это было все одно,
если бы, нажав на одну кнопку, можно было управл¤ть всей страной,
Ч это было бы удобно. — точки зрени¤ ведомственной, конечно, это
было бы легче, удобнее, при¤тнее. ≈сли бы ¤ рассказал вам историю борьбы,
которую приходитс¤ республикам вести с нашим центральным аппара том, это была
бы истори¤ борьбы за их существование" 227.
„и не перемагаЇ тепер "точка зрени¤
ведомственна¤"? "Ћегче, удобнее, при¤тнее" Ч дл¤
"центральних ≥нстанц≥й". ј зв≥дси й ≥люз≥¤, н≥би корисн≥ше дл¤
справи.
ѕо-друге, мета господарськоњ доц≥льност≥ н≥коли дл¤
марксист≥влен≥нц≥в не була Їдиною чи Їдино вир≥шальною в так≥й складн≥й ≥
р≥зносторонн≥й справ≥, ¤к буд≥вництво нового сусп≥льства, ≥, зокрема,
нац≥ональне буд≥вництво. ўе у сп≥вдопов≥д≥ з нац≥онального питанн¤ на X зТњзд≥
– ѕ(б) в≥дзначалас¤ хибн≥сть ≥ небезпека "економ≥зму" в нац≥ональн≥й
пол≥тиц≥.
"” нас очень многие товарищи, воображающие
себ¤ марксистски мысл¤щими, говор¤т: "ѕеред нами стоит вопрос, к которому
нужно подходить с экономической точки зрени¤, с точки зрени¤ выгодности более
высоких экономических форм" 228
.
227 "XII съезд
– ѕ(б)...". с. 522.
228 "X съезд
– ѕ(б)...", с. 194.
÷¤ точка зору вела пр¤м≥с≥нько до того, що Ћен≥н
назвав "империалистическими отношени¤ми" к "нашим собственным
инородцам". јтому парт≥¤ в≥дкинула њњ в ≥мТ¤ господарськи
"невиг≥дного", але дл¤ нац≥ональноњ справедливост≥ в комун≥зм≥
потр≥бного, життЇво необх≥дного нац≥онального буд≥вництва в республ≥ках
("виг≥дн≥ше" було –озвивати промислов≥сть в "центрах", а
розвивали ≥ "на окраинах", виг≥дн≥ше" було обходитис¤ рос≥йськими
кадрами, а готували м≥сцев≥, економ≥чно "виг≥дн≥шою" була рос≥йська
мова, книгодрукуванн¤, преса, осв≥та ≥ т. д. рос≥йською мовою, а розвивали вс≥
нац≥ональн≥ мови ≥ т. д., бо в буд≥вництв≥ нового, комун≥стичного сусп≥льства господарський
момент Ч т≥льки один ≥з багатьох).
ќсь це ≥ варто завжди памТ¤тати: чисто економ≥чний
п≥дх≥д, вузькогосподарськ≥ вигоди (вигоди з погл¤ду "центру") в
нац≥ональн≥й пол≥тиц≥ ведуть пр¤м≥с≥нько до ≥мпер≥ал≥зму й великодержавництва,
в≥д чого застер≥гав Ћен≥н.
ѕо-третЇ, чи справжн≥, чи не у¤вн≥ т≥ економ≥чн≥
переваги, ¤к≥ даЇ надцентрал≥зац≥¤, фактичне позбавленн¤ республ≥к економ≥чноњ
суверенност≥ ≥ повТ¤зана з цим пол≥тика ≥нтенсивноњ русиф≥кац≥њ? „и не б≥льший
економ≥чний ефект дала б, чи не краще спри¤ла б р≥шуч≥й переваз≥ в економ≥чному
змаганн≥ з кап≥тал≥змом пол≥тика широкоњ економ≥чно-господарськоњ ≥н≥ц≥ативи та
самод≥¤льност≥ республ≥к пол≥тика найактивн≥шоњ моб≥л≥зац≥њ м≥сцевих резерв≥в,
пол≥тика здорового соц≥ально-економ≥чного змаганн¤ самобутн≥х республ≥к (на
в≥дм≥ну в≥д тепер≥шньоњ зр≥вн¤л≥вки й знеос≥бки), пол≥тика оперт¤ на широке
самоуправл≥нн¤ й сусп≥льну та господарську самод≥¤льн≥сть мас, оперт¤ на
величезне духовне п≥днесенн¤, ¤ке було б безумовно викликане актив≥зац≥Їю
нац≥онально-культурного житт¤.
"ƒемократичний централ≥зм не т≥льки не
виключаЇ м≥сцевого самовр¤дуванн¤ з автоном≥Їю областей, ¤к≥ в≥дзначаютьс¤
особливими господарськими й побутовими умовами, особливим нац≥ональним складом
населенн¤ ≥ т. п., а, навпаки, необх≥дно вимагаЇ ≥ того, ≥ другого. ” нас
зм≥шують пост≥йно централ≥зм з сваволею ≥ бюрократизмом. ≤стор≥¤ –ос≥њ,
природно, повинна була породити таке зм≥шанн¤, але воно лишаЇтьс¤ все ж
безумовно недозволенним дл¤ марксиста" 229
.
229 Ћен≥н ¬. ≤.
ѕовн. з≥бр. тв.. т. 24, с. 140.
ј вт≥м, не нам про це думати, "если думают
вожди". ’оч важко здогадатис¤, в чому був би уражений њхн≥й вожд≥вський
авторитет та загрожен≥ њхн≥ вожд≥вськ≥ прерогативи, ¤кби ц≥ питанн¤ зробити,
скаж≥мо, предметом публ≥чноњ дискус≥њ, всенародного обговоренн¤.
™ ще одне м≥ркуванн¤ на користь тепер≥шньоњ
нац≥ональноњ (денац≥онал≥заторськоњ) пол≥тики, м≥ркуванн¤, ¤ке вголос не
висловлюЇтьс¤, але вгадуЇтьс¤ за словами й д≥¤ми багатьох бюрократ≥в. ћовл¤в,
доки ≥снуЇ багатонац≥ональн≥сть, доти й б≥йс¤ вс≥л¤ких сепаратизм≥в та
нац≥онал≥зм≥в, а ¤кби швидше перем≥шати нац≥њ та зробити одномовну бурду, то
настав би ц≥лковитий спок≥й. Ќа це, ¤кби така думка була висловлена вголос,
треба було б в≥дпов≥сти: по-перше, хоч би ¤к ≥нтенсивно провадилас¤
денац≥онал≥зац≥¤ й русиф≥кац≥¤, але "робот≥" тут ще й к≥нц¤-краю не
видно. Ќав≥ть найб≥льший прихильник ≥ теоретик асим≥л¤ц≥њ арл аутський був
змушений визнати, що неможливо або просто важко ц≥лком асим≥лювати народ, ¤кий
встиг витворити свою писемн≥сть ≥ нац≥ональну культуру 230, так що
покладатис¤ на т≥ результати, ¤ких ≥ в найдальш≥й ≥сторичн≥й перспектив≥ ще не
побачиш, ƒ≥ло хистке; по-друге, саме така пол≥тика денац≥онал≥зац≥њ та
русиф≥кац≥њ ≥ викликаЇ ширше невдоволенн¤, Ч реальне невдоволенн¤ при у¤вних
"усп≥хах", Ч в той час ¤к пол≥тика стимулюванн¤ нац≥онального
розвитку привела б до такого становища, за ¤кого серйозних п≥дстав дл¤
невдоволенн¤ не було б. “ак що ж краще Ч горобець у неб≥ чи журавель у руках?
Ќарешт≥, Ї ще третЇ м≥ркуванн¤, спор≥днене з
вищезазначеним, але, на в≥дм≥ну в≥д нього, легальне ≥ широко використовуване в
наш≥й прес≥ та пропаганд≥. …детьс¤ про аріументац≥ю, так би мовити,
в≥йськово-патр≥отичного пор¤дку. ћовл¤в, перед загрозою загостренн¤
м≥жнародного становища та воЇнних провокац≥й з боку ≥мпер≥ал≥зму нам треба
посилити в≥йськово-патр≥отичне вихованн¤, особливо вихованн¤ в дус≥
"Їдиного отечества" ≥ в дус≥ своЇр≥дноњ ≥деал≥зац≥њ
"отечественной истории", в ранг ¤коњ модерн≥зуЇтьс¤ ≥стор≥¤
–ос≥йськоњ ≥мпер≥њ, рос≥йського царизму 231. Ќа це сл≥д сказати, що
справжнЇ вихованн¤ комун≥стичного патр≥отизму, патр≥отичного почутт¤
комун≥стичноњ сп≥вдружност≥ народ≥в може ірунтуватис¤ т≥льки на засадах
комун≥стичного нац≥онального патр≥отизму, на в≥дчутт≥, що тво¤ нац≥¤ неповторна
≥ повносущна серед ус≥х ≥нших, кожна з ¤ких так само повноправна ≥ повносущна,
Ч тобто, може ірунтуватис¤ т≥льки на почутт≥ комун≥стичноњ родини, а не
Їдност≥ в сенс≥ однозначност≥. ≤ це "чутт¤ Їдиноњ родини" ми повинн≥
виводити т≥льки з≥ свого комун≥стичного св≥тогл¤ду ≥ своЇњ комун≥стичноњ
практики, а не з фальшивоњ ≥ гнилоњ основи царського "общего
отечества".
230 аутський
., ¬изволенн¤ нац≥й. ., 1918, с. 30.
231 —ахаров ј.
ћ.. ќ значении отечественной истории. Ч "»стори¤ ———–", 1965. ч.
4, с. 3-12.
¬ажко говорити про те, ¤к≥ ще м≥ркуванн¤ стали
п≥дставою дл¤ тепер≥шньоњ нац≥ональноњ пол≥тики. ¬ажко, бо, ¤к ми вже
констатували, ц¤ пол≥тика не хоче виступити публ≥чно ≥ прилюдно своЇю власною
≥стотою, а ховаЇтьс¤ в загальники ≥ закодован≥ формули. ќсновний њњ принцип Ч н≥
в ¤кому раз≥ не називати реч≥ своњми ≥менами. ƒе вже тут говорити про в≥дкрите
≥ чесне обговоренн¤ питань, ¤к≥ стосуютьс¤ того, що дл¤ м≥льйон≥в людей
найсв¤т≥ше ≥ найдорожче, Ч њхньоњ Ѕатьк≥вщини, њхньоњ нац≥ональноњ спадщини.
ћи вже бачили, чим ск≥нчилис¤ спроби поговорити на ц≥ теми... як зворушливо-лакон≥чно
розТ¤снив ’рущов одному "ходаков≥" з ”крањни: "Ётот вопрос не
трогайте: сломаете спину".
јбо ¤к тепер по-смерд¤ковському п≥дхихикують вс≥л¤к≥
"господа ташкентцы" на адресу —в≥тличного та ≥нших заарештованих:
"»шь, Ѕолгарией быть захотелось! ћы эту блажь вышибем!"
"¬ышибать" н≥ в кого не вчитис¤... “≥льки
¤к же тод≥ бути з елементарними пон¤тт¤ми про комун≥стичну громад¤нськ≥сть? як
бути з запов≥тами ¬. ≤. Ћен≥на?
"¬. ». Ћенин завещал нам в своих последних
работах воспитание как можно большего числа таких людей, "за которых можно
ручитьс¤, что они ни слова не возьмут на веру, ни слова не скажут против
совести", чтобы они "не побо¤лись признатьс¤ ни в какой трудности и
не побо¤лись никакой борьбы дл¤ достижени¤ серьезно поставленной себе цели",
великой цели построени¤ истинно человеческого общества
Ч коммунизма" 232.
ƒекому "зручн≥ше" було б зам≥сть таких
людей мати холуњв, а задл¤ приведенн¤ до такого ≥дил≥чного стану так ≥ кортить
чесн≥сть, сов≥сть ≥ принципов≥сть "вышибать" з людей державним
кулаком та карцером.
“о що ж: будете ≥ на пТ¤тдес¤тому, ≥ на с≥мдес¤т пТ¤тому,
≥ на сотому роц≥ рад¤нськоњ влади зн≥мати з роботи людей за л≥тературн≥ вечори;
п≥дсовувати потаЇмн≥ магн≥тофони туди, де збираютьс¤ товариськ≥ компан≥њ;
розган¤ти публ≥чн≥ дискус≥њ за допомогою роти ƒЅ ≥ самб≥ст≥в; арештовувати за
читанн¤ книжок; компонувати в кат≥вн¤х ƒЅ "нац≥онал≥стичн≥
орган≥зац≥њ", вилучати з приватного користуванн¤ друкарськ≥ машинки;
перев≥р¤ти й "прор≥джувати" особист≥ б≥бл≥отеки буд≥вник≥в комун≥зму;
"т¤гати" по ≥нстанц≥¤х; "ломать хребты", оббр≥хувати,
тероризувати, творити все те, що творите зараз ≥ що так квал≥ф≥кував ¬. ≤.
Ћен≥н:
"...ѕ≥дле цькуванн¤ за "сепаратизм",
цькуванн¤ людей, ¤к≥ не можуть захищатис¤, Ї верх безсоромност≥..." 233.
232 –ум¤нцев
ј.ќ. ќ партийности творческого труда советской интеллигенции,
"ѕравда", 9 сент¤бр¤ 1965 г.
233 Ћен≥н ¬. ≤. ѕовн.
з≥бр. тв., т. 23. с. 324.
ўо ж, тупоњ пол≥ц≥йноњ сили дл¤ цього, може, б ≥
вистачило. јле чи не завело б це справу комун≥зму в сл≥пий кут? „и не було б це
надто паскудним обпльовуванн¤м його св≥тлих ≥дей перед очима всього людства?
—ьогодн≥шн≥й день Ч не останн≥й день св≥товоњ
≥стор≥њ. –ано чи п≥зн≥ше все стаЇ на своЇ м≥сце. ≤ ¤к не завтра, то п≥сл¤завтра
нам самим доведетьс¤ г≥рко розплачуватис¤ за кожну несправедлив≥сть ≥ кожен прорахунок,
допущений сьогодн≥, за кожне замовчуванн¤ ≥ кожен обман, за кожну спробу
"перехитрити" природу, ≥стор≥ю, народ...
≤ в ц≥й справ≥, в нац≥ональн≥й справ≥ рано чи п≥зно,
а доведетьс¤ повернутис¤ до правди, доведетьс¤ повернутис¤ до Ћен≥на, до
лен≥нського благородства ≥ лен≥нського почутт¤ справедливост≥, до лен≥нськоњ
нац≥ональноњ пол≥тики.
Ќ≥чого вигадувати ≥ мудрувати тут немаЇ потреби: ц¤
пол≥тика була достатньо в≥дпрацьована ≥ в головних своњх засадах, ≥ в ус≥й
широчин≥ практичного п≥дходу. ¬она була точно сформульована в передсмертних
записах Ћен≥на, в постановах парт≥йних зТњзд≥в. ќсновне в н≥й: л≥кв≥дац≥¤
фактичноњ нер≥вност≥ чи фактичного в≥дставанн¤ менших нац≥й у р≥зних сферах
матер≥ального ≥ духовного житт¤, поступка б≥льшоњ нац≥њ меншим; недопущенн¤
будь-¤ких переваг одн≥Їњ нац≥њ, одн≥Їњ мови й культури над ≥ншими в межах —–—–;
додержанн¤ суверенност≥ республ≥к ≥ недопущенн¤ централ≥заторського ущемленн¤
п≥д будь-¤кими "благовидными предлогами" ц≥Їњ суверенност≥;
максимальний нац≥онально-культурний розвиток ус≥х республ≥к на ірунт≥
нац≥ональних мов, культур, традиц≥й; посл≥довна боротьба проти рос≥йського
великодержавного шов≥н≥зму ¤к головноњ небезпеки дл¤ комун≥зму й
≥нтернац≥онал≥зму; вихованн¤ комун≥стичноњ нац≥ональноњ самосв≥домост≥ в ус≥х
нац≥й ≥ на цьому ірунт≥ справд≥ ≥нтернац≥онал≥стське вихованн¤ в дус≥
братерства ≥ взаЇмодопомоги.
ј в≥дпов≥дн≥ щодо ”крањни практичн≥ заходи були свого
часу досконально розроблен≥ в постановах ѕ(б)” та ур¤ду ”крањнськоњ –—–. “реба
т≥льки п≥дн¤ти њх ≥з стал≥нсько-хрущовського наплюв≥зму ≥ забутт¤, показати њх
народов≥ ≥ сп≥льними силами вз¤тис¤ за њх виконанн¤.
ѕри цьому дуже легко (≥ вкрай потр≥бно) уникнути того
елемента адм≥н≥струванн¤ ≥ примусовост≥ та компан≥йщини, ¤кий багатьох (≥ це
зрозум≥ло) в≥дстрашуЇ в самому слов≥ "украњн≥зац≥¤". ѕримусова,
оф≥ц≥йна украњн≥зац≥¤ згори була б т≥льки компрометац≥Їю украњнськоњ культури й
мови, особливо коли незрозум≥ло, кому ≥ нав≥що вона потр≥бна, а њњ на практиц≥
могли б поставити саме так Ч безглуздо й антипатично.
оли ¤ наводив приклади "непом≥тного"
русиф≥каторського насильства, то робив це зовс≥м не дл¤ того, щоб запропонувати
зам≥нити його насильством украњн≥заторським. «овс≥м н≥, ¤ говорив це дл¤ того,
ўоб показати тим, хто цього не бачить, що у нас Ї русиф≥каторське насильство ≥
що "добров≥льн≥сть" русиф≥кац≥њ т≥льки поз≥рна,
"кажуща¤с¤". ÷ьому русиф≥каторському насильству ¤ пропоную
протиставити одне: свободу Ч свободу публ≥чного ≥ чесного обговоренн¤
нац≥ональних справ, свободу нац≥онального вибору, свободу нац≥ональ ного
самоп≥знанн¤, самоусв≥домленн¤ й самовиробленн¤. јле перше й останнЇ Ч свобода
обговоренн¤, дискус≥њ, суперечки. „ому так пан≥чно боњтьс¤ цього тепер≥шн¤
нац≥ональна пол≥тика? «в≥дки такий перел¤к перед людським словом ≥ така
≥нкв≥зиторська лють на нього? „ому так ганебно т≥кають оф≥ц≥йн≥ представники з
тих вечор≥в ≥ дискус≥й, де зненацька зринаЇ нац≥ональне питанн¤, чому
заборон¤ють зривають, затикають рота Ч зам≥сть того, щоб прийти ≥ розТ¤снити
справу, перемогти в чесн≥й дискус≥њ, переконати в одверт≥й розмов≥? „ому ≥з
студентами ун≥верситету не дискутують, а викликають поодинц≥, товчуть у
каб≥нетах, виключають, тероризують ≥ т. д.?
ƒавайте чесно ≥ в≥дверто обговоримо вс≥ аспекти
нац≥ональноњ справи. ¬≥д цього буде т≥льки користь. ’ай будуть висловлен≥ вс≥
погл¤ди. ЌемаЇ жодного сумн≥ву, що силою лог≥ки й аріументац≥њ, силою правди й
сов≥ст≥, силою людськоњ пор¤дност≥ й турботою про загальне благо переможе та
точка зору, ¤ка виражаЇ справд≥ комун≥стичне розум≥нн¤ ≥нтернац≥онал≥зму:
недопустим≥сть будь-¤коњ несправедливост≥ до будь-¤коњ нац≥њ св≥ту в ≥мТ¤
будь-¤ких розрахунк≥в, переваг ≥ "необх≥дностей"; загальна
в≥дпов≥дальн≥сть людськоњ с≥мТњ за повносущн≥сть кожного свого члена Ч кожноњ
нац≥њ в св≥т≥; безмежний, чи не обмежуваний в час≥ й зусилл¤х, найсв≥тл≥ший
розвиток кожноњ нац≥њ в ≥мТ¤ вселюдства, в ≥мТ¤ комун≥зму; взаЇмод≥¤нн¤ ≥
братерство в ≥мТ¤ зростанн¤ ≥ самоутвердженн¤ кожного, а не в ≥мТ¤ старшинства,
поглинанн¤ й однозначност≥.
“од≥ стане зрозум≥лим ≥ очевидним, що починати треба
з найголовн≥шого: з попул¤ризац≥њ тих ≥дей Ћен≥на, ≥дей марксизму-лен≥н≥зму та
св≥тового комун≥зму, ¤к≥ тепер замовчуютьс¤, обход¤тьс¤ або фальсиф≥куютьс¤; з
вихованн¤ комун≥стичного нац≥онального самоп≥знанн¤ й самосв≥домост≥,
комун≥стичного розум≥нн¤ ≥нтернац≥онал≥зму й переборенн¤ психолог≥чноњ ≥нерц≥њ
шов≥н≥зму, великодержавництва, нац≥онального л≥кв≥даторства й хамства,
бюрократичноњ шаблон≥зац≥њ. “ака нац≥онально-осв≥тн¤ й виховна робота створила
б духовн≥ й психолог≥чн≥ передумови дл¤ вс≥х ≥нших заход≥в у п≥днесенн≥
нац≥онально-державного ≥ нац≥онально-культурного житт¤ –ад¤нськоњ ”крањни, а ц≥
останн≥, набравши реального зм≥сту й живого багатства, ≥дейноњ привабливост≥ ≥
надихаючоњ сили дл¤ м≥льйон≥в украњнц≥в, у свою чергу стали б величними
п≥доймами комун≥стичного буд≥вництва, допомогли б пробудити й моб≥л≥зувати
недобачуван≥ тепер сили й резерви, помножили б внесок ”крањни в загальн≥
зусилл¤ народ≥в —–—–. народ≥в усього соц≥ал≥стичного табору.
“од≥ –ад¤нська ”крањна справд≥ стане неповторною
перлиною багатоликого соц≥ал≥стичного св≥ту, тод≥ вона справд≥ дасть людству
те, на що вона здатна.
“од≥ не треба буде стежити за кожним украњнським
словом, кожною украњнською душею, не треба буде витрачати колосальн≥ суми й
кошти на пильнуванн¤, "пресечени¤", "искоренени¤"...
≤ не доведетьс¤ запаковувати в кадеб≥стськ≥
"≥зол¤тори" людей, вс¤ "вина" ¤ких у т≥м, що вони любл¤ть
”крањну син≥вською любовТю ≥ тривожатьс¤ њњ долею, людей, ¤к≥ мають право сказати
про себе словами Ўевченка:
ћи просто йшли;
у нас нема
«ерна неправди
за собою.
ѕопередн¤
√оловна
Ќаступна
|